انتصاب نماینده‌ ویژه آمریکا در دفاع از حقوق زنان افغان؛ رینا امیری کیست؟

رینا امیری
رینا امیری Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیری که اکنون ۵۲ ساله است، در کودکی افغانستان را ترک کرد و با خانواده‌اش در کالیفرنیا ساکن شد. او پیش از سفر به آمریکا همراه خانواده‌اش مدتی در بمبئی هند ساکن بودند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ دسامبر، نماینده‌ ویژه‌ای را برای دفاع از حقوق زنان افغان منصوب کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که رینا امیری، محقق آمریکایی که متولد افغانستان است به‌عنوان فرستاده ویژه برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان انتخاب می‌شود. وی پیش از این در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در وزارت خارجه این کشور فعالیت می‌کرد.

چند ماه پس از پایان جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده آمریکا در افغانستان، بلینکن گفت که امیری به موضوعاتی خواهد پرداخت که «برای من و سایر اعضای دولت جو بایدن» اهمیت حیاتی دارند.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ما خواهان یک افغانستانی با صلح، ثبات و امنیت هستیم که در آن همه افغان‌ها بتوانند زندگی کنند و در چارچوب یک ساختار همه‌شمول سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توسعه پیدا کنند.»

رینا امیری کیست؟

امیری که اکنون ۵۲ ساله است، در کودکی افغانستان را ترک کرد و با خانواده‌اش در کالیفرنیا ساکن شد. او پیش از سفر به آمریکا همراه خانواده‌اش مدتی در بمبئی هند ساکن بودند.

خانم امیری در گفت‌وگویی که سال ۲۰۰۲ با یکی از رسانه‌های آمریکایی داشت به زمانی که چهار یا پنج ساله بود اشاره کرد که در کابل بودند و از اقوام خود خداحافظی می‌کردند: «گیج شده بودم. بازوی مادرم را کشیدم و پرسیدم کجا داریم می‌رویم؟ چه زمانی بر می‌گردیم؟ من متوجه نشدم که برای همیشه از وطنمان می‌رویم.»

وی در شرح مهاجرت خود و خانواده‌اش گفته بود: «ما از کابل به پاکستان و سپس به هند سفر کردیم و مهمان خویشاوندانمان بودیم. و در نهایت به آمریکا پناهنده سیاسی شدیم.»

پدر خانم امیری یک پزشک بازنشسته است و مادرش در بانک کار می‌کرد و برادرش نیز در حوزه مهندسی کامپیوتر فعالیت دارد.

او در زمانی که هنوز دانشجو بود در مورد افغان‌هایی که تحت حکومت طالبان زندگی می‌کردند به ویژه زنان سخنرانی می‌کرد.

اما ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فرا رسید و امیری از یک دانشجوی فارغ التحصیل ناشناس به یک کنشگر برجسته افغان تبدیل شد.

زمانی که در تاریخ ۱۸ سپتامبر آن سال، دانشکده فلچر جلسه‌ای را با حضور جان کری، سناتور دموکرات درباره تساهل نژادی و قوی برگزار کرد، امیری چهره‌ای معروف شد. زمانی که سخنان کری به انتها رسید و وقت پرسش‌ها بود، امیری از جای خود برخاست و گفت که همه مسلمانان یکسان فکر نمی‌کنند یا نسبت به ایالات متحده آمریکا نگاه خصمانه ندارند.

وی افزود: «رنگ مو و پوست ما منعکس کننده آنچه در قلب و ذهن ما قرار دارد نیست.» وی تاکید کرد که «جمعیت افغانستان طالبان نیستند و آن‌ها نخستین قربانیان طالبان بوده‌اند.»

امیری پس از این جلسه در کوتاه مدت به‌عنوان یک سخنران، برگزار کننده کنفرانس و کارشناس مسائل افغانستان مورد توجه قرار گرفت.

رینا امیری که شهروند آمریکایی است اما وفاداری عمیقی به افغانستان و مردم آن دارد: «من خودم را دارای هویت دوگانه می‌دانم.»

من یک دانشجوی آمریکایی و یک کنشگر افغان هستم. با غذاهای افغانستان و گوش دادن به موسیقی سنتی آن بزرگ شدم. تنها در کالج بود که یک حلقه از دوستان آمریکایی پیدا کردم.
رینا امیری

وی ۲۰ سال پیش وقتی هنوز دانشجو بود افزود: «من یک دانشجوی آمریکایی و یک کنشگر افغان هستم. با غذاهای افغانستان و گوش دادن به موسیقی سنتی آن بزرگ شدم. تنها در کالج بود که یک حلقه از دوستان آمریکایی پیدا کردم.»

رینا امیری به مدت دو دهه برای برقراری صلح و حل و فصل منازعات در آسیای مرکزی و جنوبی، آفریقا، خاورمیانه و به ویژه کشور زادگاهش افغانستان تلاش کرده است. او مشار ارشد ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان بوده است و زمانی نیز یکی از اعضای تیم سیاسی دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان را تشکیل می داد.

خانم امیر همچنین در کارنامه خود، عنوان پژوهشگر ارشد را در مرکز امور جهانی دانشگاه نیویورک را دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پای درد دل‌های زکیه؛ «می‌گفتند ما این دختر را می‌کشیم»

زنان افغان در اعتراض به طالبان در سازمان ملل حاضر شدند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد