افزایش ۲۵ درصدی موارد خودکشی میان کودکان و نوجوانان ژاپنی در سال گذشته

«چراغ‌های ضد خودکشی» در یک ایستگاه قطار در غرب توکیو. روشنایی ریل‌ها جلوی موارد موفق خودکشی را می‌گیرد
«چراغ‌های ضد خودکشی» در یک ایستگاه قطار در غرب توکیو. روشنایی ریل‌ها جلوی موارد موفق خودکشی را می‌گیرد Copyright Itsuo Inouye/AP2009
نگارش از یورونیوز با استفاده از  EBU
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در ژاپن از شما می‌خواهند کاملا خودکفا باشید. همین ماجرا هم درد دل کردن را عملی شرم‌آور کرده است. اگر کسی از مشکلاتش برای بقیه بگوید، این یک شکست به شمار می‌رود.»

آگهی

در یک سال گذشته ۴۹۹ کودک و نوجوان ژاپنی خودکشی کردند و جان خود را از دست دادند. این رقم نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مشکلات خانوادگی، آزار و اذیت در مدرسه و ترس و نگرانی از آینده از جمله دلایل میل این شمار قابل توجه از افراد کم سن‌وسال به خودکشی برآورد می‌شود. شیوع جهانی ویروس کرونا و نبود افق روشن درباره آینده آن، این روند را تشدید کرده است.

در حالیکه برنامه‌های دولتی برای مقابله با این پدیده نگران‌کننده عملا شکست خورده، جامعه مدنی طرح‌های موازی را برای رویارویی با آن در پیش گرفته است. یکی از این پروژه‌ها «آناتا نو ایباشو» نام دارد که از سوی گروهی از دانشجویان در توکیو اداره می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ژاپن از شما می‌خواهند کاملا خودکفا باشید. همین ماجرا هم درد دل کردن را عملی شرم‌آور کرده است. اگر کسی از مشکلاتش برای بقیه بگوید، این یک شکست به شمار می‌رود.
کوکی اوزارو
یکی از بنیانگذاران «آناتا نو ایباشو»

«آناتا نو ایباشو» یک پلاتفورم گوش کردن به درد دل‌های کودکان، نوجوانان و جوانان زیر ۳۰ سال است. کوکی اوزارو، یکی از بنیانگذاران این برنامه می‌گوید: «در ژاپن از شما می‌خواهند کاملا خودکفا باشید. همین ماجرا هم درد دل کردن را عملی شرم‌آور کرده است. اگر کسی از مشکلاتش برای بقیه بگوید، این یک شکست به شمار می‌رود.»

کوسامی یکی از هزاران قربانی خودکشی در ژاپن بود. مرگ وی در دوران نوجوانی و زیر فشارهای آزار و اذیت همکلاسی‌هایش در مدرسه، خودکشی او را به یک ماجرای رسانه‌ای بدل کرد؛ ماجرایی که ۲۳ سال پس از روی دادنش، هنوز در خاطره‌ها مانده است. مادر این قربانی می‌گوید: «وقتی کودکان در مدرسه می‌خواهند در باره آزار و اذیت با مسئولان حرف بزنند، به جای قربانی به چشم مقصر به آن‌ها نگاه و سرزنش می‌شوند. قربانی دیگر انگیزه‌ای برای حرف زدن ندارد. هیچ‌چیز بهتر نمی‌شود.»

وقتی یکی از اعضای پلاتفورم احساس ناراحتی خود را با دیگران در میان می‌گذارد، چراغ قرمز خطر در مرکز اداره برنامه روشن می‌شود. مثلا کوکی اوزارو به خبرنگاران نشان می‌دهد که وقتی یک کودک می‌نویسد: «دیگر نمی‌خواهم به مدرسه بروم» چراغ قرمز روشن می‌شود. اعضای این طرح سعی می‌کنند با فردی که ناراحتی دارد، صحبت و از احتمال بروز خطر جلوگیری کنند.

گردانندگان «آناتا نو ایباشو» وجود چنین طرح‌هایی را به‌ویژه در دوران پرتلاطم و «غیرعادی» پاندمی کرونا در ژاپن ضروری می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خودکشی دسته جمعی یک خانواده فرانسوی؛ ‌۵ نفر یک به یک از بالکن بیرون پریدند

سال اروپایی جوانان؛ کدام منطقه اروپا رکورددار جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال است؟

موج خودکشی پناهجویان در پی پیروزی ائتلاف راست‌گرایان در استرالیا