در آستانه مذاکرات وین؛ ایران از اروپا انتقاد کرد، عراق خواستار مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن شد

مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود
مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا امروز پنج‌شنبه ۲۳ دسامبر اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایران و پنج قدرت جهانی که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند، مذاکراتشان را هفته آینده در وین از سر خواهند گرفت.

آگهی

اتحادیه اروپا امروز پنج‌شنبه ۲۳ دسامبر اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای باقیمانده در برجام که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند، مذاکراتشان را هفته آینده در وین از سر خواهند گرفت.

مذاکرات برای احیای برجام حدود یک هفته پیش و پس از رد درخواست‌های ایران، به تعویق افتاد اما اینک اتحادیه اروپا اعلام کرده که بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایران تلاش‌های خود رابرای احیای برجام از روز دوشنبه از سر خواهند گرفت.

از همین رو حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه با استقبال از ادامه مذاکرات وین در روز دوشنبه، گفت: «طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار این روش نخواهد رفت.»

او در ادامه گفت که سند مورد توافق کشورش در مذاکرات وین، رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کرده‌اند.

اگر چه برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که مذاکره کننده ارشد ایران پس از رد درخواست‌های کشورش از سوی سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام، برای مشورت به تهران بازگشته است اما آقای امیرعبداللهیان از رسیدن به یک دستور کار واحد در آخرین دور مذاکرات وین خبر داد.

انتقاد ایران از سه کشور اروپایی به خصوص فرانسه

با وجود این وزیر خارجه ایران با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، گفت: «امیدواریم طرف فرانسوی در مذاکرات به نقش سازنده تمرکز کند و کمک کند در این مرحله از مذاکرات به صورت واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است، محقق شود.»

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی پس از به تعویق افتادن مذاکرات هسته‌ای در هفته گذشته، گفتند که مذاکره‌کنندگان در وین «به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستند.»

این گروه از دیپلمات‌ها در هفته‌های گذشته با ابراز ناامیدی نسبت به خواسته‌های تهران، از «برخی پیشرفت‌های فنی» هم سخن گفته‌ بودند.

آقای امیرعبداللهیان با انتقاد از سه کشور اروپایی که در عمل «هیچ ابتکار جدیدی» را در مذاکرات مطرح نکرده‌اند، گفت: «در یک مذاکرات سخت و پرچالش با سه کشور اروپایی و به موازات آن با ۱+۴ موفق شدیم، نظرات جمهوری اسلامی ایران را در پیش‌نویسی که از هفته آینده مورد بحث قرار می‌گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «این‌که طرف‌های مقابل دائما مصاحبه کرده و می‌گویند که ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم، با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته ای صلح آمیز ایران برطرف شود، تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.»

پس از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، تهران در برنامه هسته‌ای خود تجدید نظر کرد. ایران همچنین دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تاسیسات هسته‌ای خود محدود کرده است، تصمیمی که با ابراز نگرانی برخی کشورها مواجه شده است.

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان خود با مثبت ارزیابی کردن نقش اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مذاکرات، گفت: «اتحادیه اروپا و آقای مورا و آقای بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده، با جدیت متمرکز شوند.»

رهبری مذاکرات احیای برجام در وین بر عهده انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اقای امیرعبداللهیان همچنین گفت: «طرف آمریکایی به صورت نانوشته، برخی از پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را در این رابطه دریافت می‌کند.»

آمریکا که در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافقنامه برجام خارج شده بود به طور غیرمستقیم در مذاکرات جاری شرکت کرده است.

عراق: زمان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا فرا رسیده است

از همین رو فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که برای دیدار و گفتگو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با آقای امیرعبداللهیان گفت که زمان مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران نه فقط در مورد برنامه هسته‌ای بلکه در مورد تحریم‌ها نیز فرا رسیده است.
البته وزیر خارجه ایران به پیشنهاد وزیر خارجه عراق مبنی بر ضرورت مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن واکنشی نشان نداد.

صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی توسط عربستان

وزیر خارجه ایران همچنین در ادامه نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود با تشکر از دولت عراق برای کمک به «رفع سوءتفاهمات» ایران و عربستان سعودی و همچنین بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت عادی، گفت: «در هفته گذشته موافقت عربستان سعودی را با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ما که به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان همکاری اسلامی در جده قرار است مشغول به کار شوند، دریافت کردیم.»

آگهی

عربستان سعودی یکی از منتقدان سرسخت برجام در سال‌های گذشته بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف مذاکرات وین؛ اروپا از طرح‌های ارائه شده تیم ایران ابراز نگرانی و ناامیدی کرد

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند