هزینه‌های انسانی انرژی سبز چین در آستانه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن

کشاورزان چینی از گسترش پنل‌های خورشیدی عصبانی هستند
کشاورزان چینی از گسترش پنل‌های خورشیدی عصبانی هستند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین در حالی تصمیم دارد بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار کند که کشاورزان این کشور می‌گویند بهای سنگینی برای اقدام «بلندپروازانه» دولت پرداخته‌اند.

آگهی

چین در حالی تصمیم دارد بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار کند که کشاورزان این کشور می‌گویند بهای سنگینی برای اقدام «بلندپروازانه» دولت پرداخته‌اند.

برخی فعالان مدنی بر این نظرند که شهروندان چینی در مسیر افزایش تولید انرژی سبز در چین با «غصب زمین‌هایشان» مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند.

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در جهان است. از همین رو استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به هنگام برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در چین می‌تواند فرصتی جدید برای این کشور در بازارهای جهانی ایجاد کند.

مسئولان چینی برای اطمینان از تامین برق بدون وقفه بازی‌های المپیک و همچنین سالم‌سازی هوای آلوده پکن در زمستان، از یک نیروگاه غول‌پیکر در استان هبئی در همسایگی این شهر استفاده می‌کنند. این نیروگاه هر سال ۱۴ میلیارد کیلووات ساعت برق پاک تولید می‌کند که مشابه مصرف سالانه انرژی اسلوونی است.

مسؤول دولتی شهر جانگجیاکو در استان هبئی گفته‌اند که این منطقه از سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه چین بعنوان میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲ معرفی شد، خود را به بزرگ‌ترین پایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر غیرآبی در این کشور تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یارانه‌های دولتی برای مزارع بادی و خورشیدی ساخت چنین پروژه‌هایی را در سایر نقاط هبئی تسریع کرده است، زیرا چین می‌خواهد آلودگی هوا در این کشور را تا پیش از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی کاهش دهد.

چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۲۵ درصد برق خود را از سوخت‌های غیرفسیلی تامین کند.

از همین رو دولت چین باید برای دستیابی به این هدف، ظرفیت فعلی انرژی بادی و خورشیدی خود را بیش از دو برابر کند، اما کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که با شتاب شرکت‌های انرژی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تصرف زمین‌ها در این کشور گسترده‌تر خواهد شد.

نگرانی‌های حقوق بشری مرتبط با گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «اخراج اجباری و تصرف غیرقانونی زمین و مشکلات معیشتی پس از آن»، از شایع‌ترین نگرانی‌های حقوق بشری مرتبط با گسترش بخش‌های انرژی بادی و خورشیدی است.

پیش‌بینی می‌شود که فعالان محیط زیستی با به چالش کشیدن اهداف بلندپروازانه دولتمردان چینی برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، با فشارهای زیادی مواجه شوند.

البته چین در ماه سپتامبر، قوانین سختگیرانه‌ای را برای اجرای پروژه‌های مربوط به انرژی سبز اعلام کرده است. لی دان، دبیر کل کمیته‌ متخصصان انرژی‌های تجدیدپذیر چین گفته است که در صورت استفاده از زمین‌های کشاورزی برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، باید یک برنامه‌ اشتراک منافع مانند تامین انرژی گلخانه‌ها وجود داشته باشد.

اما چند کشاورز چینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که شرکت‌ها برای دور زدن قوانین، مزارع کشاورزی را به عنوان زمین‌های بایر برچسب‌گذاری می‌کنند.

برخی از محققان چینی بر این نظرند که چین در آینده به ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار کیلومتر مربع زمین بیشتر برای تحقق اهدافش در مورد تامین انرژی تجدیدپذیر نیاز خواهد داشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

چین برای کاهش درگیری‌ها هنگام تصرف زمین‌های روستایی، اکثر مزارع خورشیدی را به عنوان پروژه‌های فقرزدایی در نظر گرفته است، جایی که روستاییان برق رایگان را از پنل‌های خورشیدی نصب شده روی پشت بام‌های خود دریافت می‌کنند.

بر اساس دستورالعمل‌های دولتی در سال ۲۰۱۴، شرکت‌های خدمات شهری موظف هستند برای رهایی دو میلیون خانواده از فقر تا سال ۲۰۲۰، برق اضافی را دوباره از آن‌ها خریداری کنند. اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در روستایی با بیش از ۳۰۰ خانوار، تنها دو پشت بام دارای پنل‌های خورشیدی هستند.

برخی روستانشینان چینی بر این نظرند که سیاست‌های اعلامی دولت برای کشاورزان وقتی به روستاها می‌رسد تغییر ماهیت می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدارهای دیپلماتیک در آستانۀ افتتاحیه المپیک؛ فرش قرمز پکن برای پوتین و بن سلمان

دبی؛‌ سرمایه‌گذاری درانرژی‌های تجدید پذیر با گسترش پارک انرژی خورشیدی

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است