پکن «پیروز» اصلی انتخابات میان دوره‌ای هنگ کنگ

کری لام، رئیس دولت اجرایی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹
کری لام، رئیس دولت اجرایی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج اولیه انتخابات یکشنبه در هنگ کنگ نشان می دهد اکثر کرسی‌ها همانطور که پیش‌بینی می‌شد به حامیان پکن و طرفداران «تداوم قدرت حکمرانان فعلی جزیره» تعلق گرفته است. تنها کمی بیش از ۳۰ درصد واجدین شرایط در این انتخابات میان دوره ای شرکت داشتند که از حیث مشارکت پایین یک رکورد محسوب می‌شود.

آگهی

نتایج اولیه انتخابات یکشنبه در هنگ کنگ نشان می دهد اکثر کرسی ها همانطور که پیش بینی می شد به حامیان پکن و طرفداران «تداوم قدرت حکمرانان فعلی جزیره» تعلق گرفته است. 

تنها کمی بیش از ۳۰ درصد واجدین شرایط در این انتخابات میان دوره ای شرکت داشتند که از حیث مشارکت پایین یک رکورد محسوب می شود. در انتخابات ۲۰۱۶ مشارکت دستکم دو برابر بود.

وضع قانون جدید «میهمن پرستی» که طبق آن وفاداری به پکن شرط اول تایید صلاحیت است را باید دلیل اصلی این مشارکت پایین و «انحصاری» شدن این مجلس مشورتی دانست. علاوه بر این، در این دوره شمار نمایندگان انتخابی این مجلس به ۲۰ نفر کاهش پیدا کرده بود.

کری لام، رئیس دولت اجرایی هنگ کنگ صبح دوشنبه با اذعان بر نرخ پایین مشارکت گفت قادر نیست دلیل تعداد کم رای دهندگان را تشخیص دهد. با این وجود گفت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر پای صندوق آمدند و بنابراین نمی توان ادعا کرد که این انتخاباتی بوده که حمایت شهروندان را نداشته است.

خانم لام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «زمان می‌برد تا مردم به نظام انتخاباتی جدید عادت کنند.»

برخی کشورهای خارجی و گروه های حقوق بشری از این انتخابات که فقط نامزدهای مورد تایید پکن در آن حق شرکت داشتتند، بشدت انتقاد کرده بودند و اکثر گروه ها و احزاب دموکراسی خواه هنگ کنگ خواستار تحریم آن شده بودند.

نتایج اولیه نشان می دهد حتی کاندیداهای مستقلی نظیر فردریک فانگ، نماینده پیشین و از چهره های معتدل دموکرات نیز از راهیابی به این مجلس مشورتی باز مانده اند.

دفعه آخری که نرخ مشارکت در انتخابات هنگ کنگ پایین بود به ۲۱ سال قبل و انتخابات ۲۰۰۰ بر می گردد که تنها ۴۳.۶ واجدان شرایط در آن شرکت کرده بودند.

«سرزمین نیمه خودمختار» هنگ کنگ چندین سال است که صحنه تظاهرات و اعتراضات جنبش دمکراسی خواهی است. این جزیره به ویژه از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو شاهد تظاهرات های متعدد خیابانی بوده است. راهپیمایی‌های گسترده‌ای که اغلب با درگیری و خشونت نیروهای پلیس همراه بوده و با وضع قانون امنیتی جدید، فعالیت بسیاری از فعالان اپوزیسیون محدود و محدودتر شده است.

قرار است با اعلام نهایی نتایج، کری لام برای ارایه گزارش راهی پکن، پایتخت چین شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلاتکلیفی هنگ‌کنگ ۲۵ سال پس از تحویل به چین

پلیس هنگ‌ کنگ ۶ روزنامه‌نگار را با استناد به قانون دوران استعمار بازداشت کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟