همکاری لوور پاریس و موزه موصل برای احیای گنجینه‌های ۲۵۰۰ ساله عراق

مرمتگر فرانسوی در حال آموزش مرمتگران عراقی
مرمتگر فرانسوی در حال آموزش مرمتگران عراقی Copyright کپی‌رایت
Copyright کپی‌رایت
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آثار باستانی موجود در این موزه زمانی که نیروهای داعش موصل را به تصرف خود درآورد تخریب شد.

آگهی

موزه‌ موصل عراق در دوره‌ای با گنجینه‌های تاریخی ۲۵۰۰ ساله‌اش شناخته می‌شد اما با به قدرت رسیدن داعش ویرانه‌ای از آن به‌جا ماند. حالا به لطف یک همکاری مرمتی مشترک میان کارشناسان فرانسوی و عراقی، تیمی از مرمتگران موزه لوور مشغول آموزش متخصصان عراقی هستند تا گنجینه‌های تاریخی ارزشمند این موزه با تلاش نیروهای بومی جانی دوباره بگیرد.

آثار باستانی موجود در این موزه زمانی که نیروهای داعش موصل را به تصرف خود درآورد تخریب شدند. موصل ۳ سال مقر قدرت داعش بود.

پروژه مرمت ۵ ساله آثار تاریخی موزه موصل

زید قاضی سعدالله، مدیر موزه موصل نیز درباره مراحل مرمت آثار تاریخی می‌گوید: «کار مرمت طی پروژه‌ای پنج ساله انجام خواهد شد. این بازه زمانی می‌تواند بسته به امکانات و شرایط آثار در فرآیند مرمت تغییر کند.»

AFP
تصویر از ویدیوAFP

دانیل آیبلد، مرمتگر فرانسوی همکار با موزه لوور درباره فعالیت مرمتگران با همکاری موزه لوور فرانسه در عراق می‌گوید: «ماموریت اصلی ما ارائه آموزش لازم برای توانمندسازی کارکنان موزه موصل جهت انجام کارهاست. ما اینجا هستیم تا به آنها نشان دهیم چگونه از پس این نوع از مشکلات برآیند.»

مرمت شیر بزرگ نمرود و دو گاو بالدار

به گفته این مرمتگر فرانسوی «پنج قطعه تاریخی مهم در این موزه وجود دارد، بنابراین باید تمام قطعات را از هم جدا کنیم تا مبادا وسط کار از دست بروند. سپس، هنگامی که موفق شدیم یکی از قطعات را شناسایی کنیم، شروع به چیدمان دوباره آن می‌کنیم.»

آقای آیبلد می‌افزاید: «در حال حاضر، مشغول کار روی قطعات تاریخی موزه موصل، از جمله شیر بزرگ نمرود و دو گاو بالدار [لاماسو] هستیم، آثاری که توسط داعش نابود شده بودند.»

AFP
موزه موصل عراقAFP

طه یاسین، مرمتگر عراقی می‌گوید: «پس از ورود داعش به موصل، آنها بیشتر آثار تاریخی را تخریب کردند و تعدادی از این آثار را نیز به سرقت بردند. بنابراین ما در حال بازسازی این آثار هستیم.»

این پروژه مشترک میان دو کشور فرانسه و عراق با محور آموزش نیروی مرمتگر عراقی در سال‌های آینده می‌تواند فرآیند احیای آثار تاریخی تخریب شده در عراق را سرعت ببخشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شایعات درباره موزه لوور ابوظبی؛ امارات در مورد قاچاق گنجینه «آشوب های بهارعربی» تحقیق می‌کند

عراق پایان «ماموریت رزمی» نظامیان ائتلاف تحت رهبری آمریکا را اعلام کرد

کشف یک کارخانه باستانی تولید شراب با قدمت ۲۷۰۰ سال در دهوک عراق