سازمان ملل از واشنگتن و تهران خواست به مفاد توافق هسته‌ای بازگردند

مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان، بریتانیا و فرانسه، طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای نیز در بیانیه‌ای مشترک اطمینان دادند که «درهای دیپلماسی برای توافق اکنون کاملا باز است.»

آگهی

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ایران و ایالات متحده آمریکا را به پایبندی نسبت به تعهدات پیشین در قبال توافق هسته‌ای وین و بازگشت به این مفاد توافقنامه‌ بین‌المللی فراخواند.

رزماری دی کارلو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص از واشنگتن خواست تا تحریم‌های یک‌جانبه وضع شده علیه ایران را به موجب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو کند و تهران را نیز به انجام تعهدات خود در راستای این توافقنامه برای محدود کردن برنامه اتمی خود دعوت کرد.

درخواست رزماری دی کارلو، معاون آنتونیو گوترش از مقامات ایرانی و آمریکایی برای کاستن از تنش‌ها و بازگشت به تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای وین در حالی مطرح می‌شود که تهران و واشنگتن از اواخر ماه نوامبر به واسطه از سرگیری مذاکرات و از کانال دیگر طرف‌های باقی‌ مانده در برجام گفتگوی‌های غیرمستقیم را در خصوص احیای توافق سال ۲۰۱۵ آغاز کرده‌اند.

معاون دبیر کل سازمان ملل در این خصوص گفت: «از ایالات متحده می‌خواهم که تحریم‌های خود را همانطور که (در توافقنامه) مشخص شده، لغو و معافیت‌های تجارت نفت با ایران را تمدید کند».

وی افزود: «تمدید و گسترش معافیت‌های آمریکا در زمینه برخی فعالیت‌های غیرنظامی مرتبط با هسته‌ای نیز اهمیت بالایی دارد.» خانم دی‌کارلو سپس تاکید کرد: «تمدید معافیت‌ها همچنین برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای دریافت اورانیوم طبیعی ضروری است.»

معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به این نکته که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به دفعات از تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه عدول کرده، گفت: «ما از ایران می‌خواهیم نسبت به اقدامات انجام شده که با تعهدات پیشین در چارچوب توافق همخوانی ندارد، بازنگری‌های لازم را انجام دهد.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز خود در سخنانی خواهان لغو مجازات‌های اعمال شده علیه تهران و تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم‌های مرتبط با ایران شده است.

سازمان ملل متحد در حالی تهران و واشنگتن را به بازگشت به تعهدات برجامی ترغیب کرده که از سرگیری گفتگوها میان طرف‌های توافق‌هسته‌ای همچنان نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

ایالات متحده نیز مواضع تیم جدید مذاکره کننده ایران را «غیرسازنده» و «ناسازگار» با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خوانده و تهدید کرده است که در پی یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات است.

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تازه‌ترین سخنان خود از تلاش ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود به عنوان مانعی بر سر مذاکرات جاری در وین نام برده خواستار ایجاد تغییراتی در توافق اصلی شده است.

ایران: گام‌های برداشته شده برگشت‌پذیر است

ایران اما همچنان تاکید دارد که کلیه گام‌هایی که تاکنون در پاسخ به خروج ایالات متحده از برجام و منتفع نشدن از امتیازات تجاری این توافقنامه‌ بین‌المللی برداشته بازگشت پذیر است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این خصوص اطمینان داد که کشورش برای از سرگیری تعهدات خود توافق هسته‌ای وین «هیچ پیش‌شرط یا شرط جدیدی را تحمیل نکرده» و همه اقدامات صورت گرفته از زمان خروج آمریکا از توافق «بازگشت پذیر» است.

لیندا توماس-گرینفیلد، همتای آمریکایی آقای روانچی نیز روز سه‌شنبه به یادآوری این نکته اکتفا کرد که ایالات متحده در صورتی که ایران نیز به مفاد توافق وین بازگردد آماده تبعیت دوباره از این توافقنامه است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه، طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای وین نیز در بیانیه‌ای مشترک اطمینان دادند که «درهای دیپلماسی برای توافق اکنون کاملا باز است.»

این کشورها در بیانیه تازه خود تاکید کرده‌اند که ایران باید «بین فروپاشی توافق هسته‌ای» و «یک توافق عادلانه و جامع» به نفع مردم ایران یکی را انتخاب کند.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه ضمن اشاره به نقض تعدات برجامی ایران طی دو سال گذشته، پیشرفت‌های هسته‌ای تهران را «عامل تضعیف صلح و امنیت بین المللی» و نیز «تهدیدی برای نظام جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» عنوان کرده‌اند.

در بیانیه سه کشور اروپایی طرف برجام همچنین تاکید شده است که ایران با کاهش سطح نظارت‌های آژانس سبب شده تا جامعه بین‌المللی آگاهی کم‌تری نسبت به وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای این کشور داشته باشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید یک فرمانده ارتش اسرائیل: ایران به مرحله گریز هسته‌ای برسد فردا به این کشور حمله می‌کنیم

واشنگتن: خودمان را برای شرایطی که دیگر امکان احیای برجام نباشد آماده می‌کنیم

درخواست سازمان ملل برای ادامه کمک‌های مالی به اونروا؛ گوترش: ۹ کارمند امداد‌رسان در غزه اخراج شدند