دختر آلکسی ناوالنی به نمایندگی از پدرش جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۱ را دریافت کرد

EU Sakharov Prize
EU Sakharov Prize Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان مراسمی که روز چهارشنبه در پارلمان اروپا واقع در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد، جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۱ میلادی به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اهدا گردید.

آگهی

در جریان مراسمی که روز چهارشنبه در پارلمان اروپا واقع در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد، جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۱ میلادی به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اهدا گردید.

از آنجا که آقای ناوالنی اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان است داریا ناوالنایا، دختر بیست ساله او در مراسم حاضر شد و این جایزه را به نمایندگی از پدرش دریافت کرد.

پارلمان اروپا در ماه اکتبر اعلام کرد که جایزه امسال را به دلیل «مبارزه بی امان» ناوالنی در راه دموکراسی و مبارزه او با فساد در کشورش، به این حقوقدان و سیاستمدار روس اهدا خواهد کرد.

آلکسی ناوالنی که در اوت ۲۰۲۰ میلادی به دلیل مسمومیت با عامل عصبی نوویچوک تا پای مرگ پیش رفته و برای معالجه به آلمان فرستاده شده بود، در سال ۲۰۲۱ میلادی هنگام بازگشت به کشورش، در فرودگاه بازداشت شد و دادگاه روسیه او را به اتهام اختلاس و کلاهبرداری به ۳.۵ سال زندان محکوم کرد.

او از آن زمان در زندان به سر می‌برد و حتی در این مدت نیز برای ۲۴ روز در اعتراض به شکنجه و رفتارهای خشونت آمیز در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

در جریان اهدای جایزه ساخاروف در روز چهارشنبه، دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا بار دیگر خواستار آزادی فوری ناوالنی شد.

«جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» به افتخار آندره ساخاروف از دانشمندان منتقد اتحاد جماهیر شوروی پیشین نامگذاری شده است و به ابتکار پارلمان اروپا از سال ۱۹۸۸ میلادی هرساله به افراد یا سازمان‌هایی که زندگی خود را صرف دفاع از آزادی اندیشه کرده‌اند، اهدا می‌شود.

اولین برنده این جایزه نلسون ماندلا، مخالف خستگی‌ناپذیر رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بود و تا کنون دو شهروند ایرانی یعنی جعفر پناهی و نسرین ستوده (در سال ۲۰۱۲ میلادی) و دو فعال حقوق بشر ایزدی-عراقی که اسیر داعش بوده‌اند یعنی نادیا مراد و لمیا حجی بشار (در سال ۲۰۱۶ میلادی) نیز برنده این جایزه شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مرگ» مخالف سرشناس پوتین در زندان؛ الکسی ناوالنی که بود و چه کرد؟

تبریک نماینده پارلمان اروپا به مردم ایران برای جایزه ساخاروف: مهسا امینی دیگری در راه است

دادگاهی در روسیه ۹ سال مجازات زندان دیگر برای ناوالنی برید