حمله نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی

تصویری از تجمع معلمان
تصویری از تجمع معلمان Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۲۲ آذر به تجمع اعتراضی معلمان مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این حادثه در سومین روز حرکت اعتراضی جدید فرهنگیان کشور روی داد.

آگهی

نیروهای امنیتی ایران روز دوشنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) به تجمع اعتراضی معلمان مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این حادثه در سومین روز حرکت اعتراضی جدید فرهنگیان کشور روی داد.

دور جدید اعتراضات معلمان به سیاست‌های دولت، از روز شنبه با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای برگزاری اعتصاب دو روزه با هدف تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق شاغلان آموزش و پرورش و بازنشستگان، اجرای تحصیل رایگان و آزادی معلمان زندانی آغاز شد.

در پی این فراخوان هزاران معلم در بیش از ۶۰ شهر کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ دسامبر(۲۰ و ۲۱ آذر) از حضور در کلاس‌های درس یا فعالیت در شبکه آموزش مجازی «شاد» خودداری کردند.

پس از اعتصاب دو روزه نیز معلمان روز دوشنبه در تهران و مراکز استان‌ها و دیگر شهرها دست به تجمع زدند که معترضان در تهران با واکنش شدید نیروهای امنیتی روبرو شدند.

معترضان در این تجمعات شعارهایی از جمله «معلم داد بزن حقت رو فریاد بزن»، «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه»، «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «اجرای رتبه بندی حق مسلم ماست» سر می‌دادند.

این اعتصاب و اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که قرار بود مجلس از روز یکشنبه ۲۱ آذر تصمیم‌گیری درباره برای لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان را آغاز کند.

بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که پس از یک دهه اعتراض آنها به تنگناهای معیشتی سرانجام در اواخر دولت دوازدهم تصویب و به مجلس فرستاده شد، پایه و حقوق معلمان باید افزایش یافته و به دست‌کم ٨٠ درصد دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برسد.

با این وجود دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید که این لایحه یک بار مالی حدودا ۲۵ هزار میلیارد تومانی به همراه دارد و در حال حاضر بودجه کافی برای اجرای چنین طرحی موجود نیست. بر همین اساس دولت سیزدهم خواستار بازپس گیری این لایحه و انجام اصلاحاتی در آن است.

همزمان با برگزاری اعتصاب دو روزه، شماری از فعالان حقوق معلمان بازداشت شدند یا احضار شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند؛ از جمله رسول بداقی از بازرسان کانون معلمان و آمانج امینی از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه.

معلمان پیش از این نیز در ماه آبان در ده‌ها شهر ایران دست به تجمع زده و بار دیگر با واکنش نیروهای امنیتی روبرو شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمعات اعتراضی معلمان ایران با وجود احضار فعالان صنفی در بیش از ۱۰۰ شهر برگزار شد

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد

حمله سایبری به سایت مجلس ایران؛ ممنوعیت ورود خبرنگاران و از کار افتادن سیستم رای‌گیری الکترونیکی