ژنرال مک‌کنزی: حکومت ایران به مردم گرسنگی می‌دهد تا موشک بسازد

ژنرال مک‌کنزی
ژنرال مک‌کنزی Copyright McKenzie
نگارش از Lolita Baldor, AP یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژنرال مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) در گفت‌وگو با لولیتا بالدور، خبرنگار آسوشیتدپرس به پرسش‌هایی درباره افغانستان، عراق و ایران پاسخ داد.

آگهی

ژنرال مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) در گفت‌وگو با لولیتا بالدور، خبرنگار آسوشیتدپرس به پرسش‌هایی درباره افغانستان، عراق و ایران پاسخ داد.

او بر این باور است که ایران همچنان به تلاش برای تداوم نفوذ و قدرت خود در عراق ادامه خواهد داد. او درباره تلاش‌های موشکی ایران نیز گفت:‌ «آنها به مردم خود گرسنگی می‌دهند تا این موشک‌ها را بسازند.»

این مقام ارشد نظامی در این گفت‌وگو نخست به سوالاتی درباره توان مقابله طالبان با داعش و القاعده پاسخ داد و اینکه آیا این دو گروه در داخل افغانستان مشغول نیرو گرفتن هستند یا نه.

«مقابله با داعش برای طالبان آسان و مقابله با القاعده بسیار دشوارتر خواهد بود»

رئیس سنتکام بر این باور است که «طالبان هنوز این شانس را دارند که بتوانند علیه داعش اقدام کنند. داعش در گوشه و کنار افغانستان به سختی به طالبان حمله کرده است. بنابراین فکر می‌کنم مقابله با داعش برای طالبان آسان خواهد بود اما مقابله با القاعده بسیار دشوارتر است. آنچه ما مایلیم در افغانستان شاهد آن باشیم موضع قوی طالبان علیه القاعده است، چرا که آنها در توافق دوحه چنین اقدامی را وعده داده بودند.»

AP Photo
لولیتا بالدور، خبرنگار اسوشیتدپرسAP Photo

محور دیگر گفت‌وگوی لولیتا بالدور با ژنرال مک‌کنزی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق متمرکز بود.

حملات اخیر شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق

او این سوال را مطرح کرد که آیا «تعداد نیروها در عراق برای مدتی تقریبا ثابت بوده است. آیا تعداد نیروها تغییر خواهد کرد؟»

آقای مک کنزی چنین پاسخ داد : « تنها نقش نیروهای آمریکایی تغییر کرده و تعداد نیروها به نسبت همچنان یکسان است و همینطور ثابت باقی خواهد ماند.»

خانم بالدور در ادامه این گفت‌وگو درباره حملات اخیر شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق پرسشی مطرح کرد.

AP Photo
ژنرال‌ مک‌کنزیAP Photo

ژنرال کنت مک کنزی در این بخش به ناامیدی ایران از تحولات سیاسی اخیر در عراق اشاره کرد و گفت: «آنها [ایران] از نخست وزیر (مصطفی کاظمی) و نتیجه این انتخابات ناامید شدند. نتایج این انتخابات نشان داد که آنها نمی‌توانند از مسیر قانونی به هدف خود برسند بنابراین در چنین شرایطی شما می‌توانید از راه‌های غیرقانونی به هدف‌تان برسید و این به معنای [استفاده از] خشونت است.»

تمامی نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج نمی‌شوند

این مقام عالی‌رتبه نظامی در ارتش ایالات متحده همچنین تاکید کرد: «آنها [ایران] از ناتوانی خود در تأثیرگذاری بر تشکیل دولت جدید عراق ناامید شده اند. منظورم این است که فکر می‌کنم حمله اخیر برای کشتن نخست وزیر [عراق] یک رویداد بسیار مهم است. این نشانه یأسی است که آنها در حال حاضر به آن رسیده‌اند. علاوه بر این، آنها می‌خواهند همه نیروهای ایالات متحده، عراق را ترک کنند اما تمامی نیروهای ایالات متحده قصد خروج ندارند.»

به گفته آقای مک‌کنزی «آنها [ایران] به مردم خود گرسنگی می‌دهند تا این موشک‌ها را بسازند، موشک‌هایی که دارای برد فزاینده، افزایش کُشندگی و بالا برنده توانمندی هستند. از سوی دیگر موشک‌های کروز و برنامه پهپادی‌شان نیز طی سال‌های گذشته بسیار فعال بوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش آمریکا به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ: همچنان به مذاکرات هسته‌ای پایبندیم

نشست وزیران خارجه گروه ۷؛ ایران، روسیه و چین در محور گفتگوها قرار گرفتند

حمله پهپادی به اقامتگاه نخست وزیر عراق؛ اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، آمریکا و ایران محکوم کردند