حمله پهپادی به اقامتگاه نخست وزیر عراق؛ اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، آمریکا و ایران محکوم کردند

مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق
مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصطفی کاظمی، نخست وزیرعراق نیز که از این سوقصد جان سالم به در برده یکشنبه شب و بعد از اینکه شخصا در جلسه اضطراری با فرمانده های ارشد امنیتی عراق شرکت کرد، گفت که « کسانی را که مرتکب این جنایت شدند به خوبی می شناسیم و آن ها را تعقیب و رسوا خواهیم کرد.»

آگهی

سوء قصد به جان مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در ساعات اولیه بامداد یکشنبه واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در کنار آمریکا و ایران این حمله را محکوم کردند.

مصطفی کاظمی، نخست وزیرعراق نیز که از این سوقصد جان سالم به در برده یکشنبه شب و بعد از اینکه شخصا در جلسه اضطراری با فرماندهان ارشد امنیتی عراق شرکت کرد، گفت که « کسانی را که مرتکب این جنایت شدند به خوبی می شناسیم و آن ها را تعقیب و رسوا خواهیم کرد.»

نخست وزیر عراق در ادامه بر عزم دولتش در مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت : «کسانی هستند که در تلاش هستند امنیت عراق را به هم بزنند و می‌خواهند این کشور را به کشور باندها تبدیل کنند اما ما می‌خواهیم کشور را بسازیم.»

برهم صالح، رییس جمهوری عراق نیز روز یکشنبه با استفاده از واژه «کودتا» سوقصد به شخص نخست وزیر را «جنایتی فجیع» علیه عراق توصیف و گفت: « پذیرفتنی نیست که علیه قانون اساسی کودتا شود.»

این درحالیست که برخی از منتقدان داخلی آقای کاظمی حمله به اقامتگاه نخست وزیری را «نمایشی» توصیف کرده‌اند؛ موضعی که برخی از رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران هم در ایران آن را تلویحا تایید کردند.

مواضع تهران، بروکسل و واشنگتن

سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این حمله بر موضع کشورش بر لزوم حفظ ثبات و آرامش در عراق تاکید کرد. سعید خطیب زاده اضافه کرد: « اینگونه حوادث در راستای منافع طرف‌هایی است که در ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه ای خود بوده‌اند.»

سعید خطیب زاده درباره سوءقصد علیه نخست وزیر عراق گفت: «باید اجازه دهیم که نهادهای ذیربط و قانونی در عراق بررسی های خود را تکمیل کنند. در تماس آقای امیرعبداللهیان با آقای فواد حسین دیروز تاکید شد که عاملین و آمرین این اتفاق باید پیدا شوند.»

پیش تر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سوقصد به جان کاظمی را «فتنه» جدیدی توصیف کرده بود که رد آن را باید در «اتاق های فکر خارجی» جستجو کرد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا هم خواستار شناسایی و مجازات عاملات این حمله شده و آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده هم در تماس تلفنی با آقای کاظمی از اینکه او از این سوقصد جان سالم بد برده، ابراز خرسندی کرده است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای درخواست مصطفی کاظمی از ملت عراق برای حفظ آرامش را تحسین کرده و آمده است که به دستور جو بایدن تیم امنیت ملی آمریکا آمادگی دارد مقام های عراقی را در به نتیجه رسیدن تحقیقات در مورد این سوء قصد کمک کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این حمله را به شدت محکوم کرد. آقای بورل با انتشار توییتی هرگونه خشونت ورزی را غیرقابل قبول خواند و خواستار حفظ آرامش و گفتگو بین جریانهای سیاسی عراق شد.

سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب هم محکوم کردند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن این سوء قصد و اعلام همبستگی با دولت و ملت عراق خواهان پاسخگویی عاملان این جنایت شد و از همه عراقی‌ها خواست با خویشتنداری خود هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن کشورشان را خنثی کنند. وی از همه جناح ها و گروههای سیاسی عراق هم تقاضا کرد «تا با احترام و حمایت از قانون اساسی، اختلافات خود را از طریق گفتگوی فراگیر و مسالمت آمیز حل و فصل کنند.»

۲۲ کشور عربی عضو اتحادیه عرب هم سوءقصد نافرجام به جان نخست وزیر عراق را محکوم کردند و آن را «تلاشی شنیع برای ترور» توصیف کردند. براساس بیانیه اتحادیه عرب، احمد ابوالغیط، رئیس این اتحادیه سوقصد علیه آقای کاظمی را «بزدلانه» خوانده و هدف از آن را به راه انداختن هرج و مرج و جنگ در عراق عنوان کرده است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله پهپادی به اقامتگاه نخست وزیر عراق را برعهده نگرفته است. با این حال طی روزهای گذشته و در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات پارلمانی، برخی از هواداران گروه های منتقد دولت که از حمایت تهران نیز برخوردارند مصطفی کاظمی را تهدید کرده بودند.

همزمان، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از شناسایی محل به پرواز درآمدن پهپادها به سمت اقامتگاه نخست وزیر خبر داد که ظاهرا در شمال شرقی بغداد و در مکانی دور از محدوده راداری سفارت آمریکا بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از سه پهپاد در حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق؛ جلسه امنیتی به ریاست شخص کاظمی برگزار شد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند