استفاده از ماشین «خودکشی» برای کمک به اتانازی در سوئیس

«سارکو» دستگاه موسوم به اتانازی یا مرگ خودخواسته
«سارکو» دستگاه موسوم به اتانازی یا مرگ خودخواسته Copyright  Exit International©
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این کپسول موسوم به «سارکو» شبیه یک تابوت طراحی شده و بیمار ابتدا در آن دراز می کشد و با فشردن یک دگمه شخصا مرگ خود را رقم می زند. گاز نیتروژن متصاعد شده در پی فعال شدن سیستم ابتدا او را گیج می کند، بلافاصله او را به یک کمای عمیق فرو می برد و حداکثر پس از ۳۰ ثانیه می میرد.

آگهی

یکی از متصدیان اصلی کمک به «اتانازی» (مرگ خودخواسته/ بهمرگی) درنظر دارد تا از سال آینده میلادی از «کپسول سارکو» در سوئیس استفاده کند.

فیلیپ نیچک، پزشک استرالیایی که چند سال پیش این اختراع را به نام خود ثبت کرده و هم اکنون ریاست سازمان غیرانتفاعی «اگزیت اینترنشنال» (Exit International)، یکی از دو متصدی اصلی کمک به مرگ خود خواسته در سوئیس را برعهده دارد، مقدمات استفاده از این «ماشین خودکشی» در سوئیس را با موفقیت طی و تاییدات قانونی لازم را کسب کرده است.

این کپسول موسوم به «سارکو» شبیه یک تابوت طراحی شده و بیمار ابتدا در آن دراز می کشد و پس از ابراز اطمینان نهایی از تصمیم خود با فشردن یک دگمه شخصا مرگ خود را رقم می زند. گاز نیتروژن متصاعد شده در پی فعال شدن سیستم، او را گیج می کند، بلافاصله او را به یک کمای عمیق فرو می برد و حداکثر پس از ۳۰ ثانیه جانش را می گیرد.

فیلیپ نیچک معروف به «دکتر مرگ» که این اختراع را به نام خود ثبت کرده در گفتگو با رادیو «سوئیس انفو» می گوید که این ماشین خودکشی خیلی «راحت» است و فرد پس از پاسخ دادن به چند سئوال، سیستم را با فشار دادن یک دکمه فعال می کند و در نهایت بعلت کمبود اکسیژن (هایپوکسیا) بدون اینکه دردی بکشد یا شوکی به او وارد شود، می میرد.

«سارکو» این امکان را به فرد بیمار می دهد تا خود مکان مرگش را انتخاب کند. از این «ماشین خودکشی» می توان در طبیعت، کوهستان، ساحل دریا یا هر کجای دیگر استفاده کرد.

دکتر نیچک با استقبال از روند مثبت بررسی قانونی شدن این ماشین در سوئیس می گوید که تا کنون تنها دو نمونه اولیه از «سارکو» در دنیا وجود داشته است و اخیرا هم یک نسخه سه بعدی در هلند پرینت شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود و تامین مالی پروژه نهایی شود، شاهد استفاده از «سارکو» در سال ۲۰۲۲ در سوئیس خواهیم بود.

سوئیس نخستین کشور دنیاست که اتانازی پزشکی را قانونی اعلام کرده است. خودکشی بیماران لاعلاج طبق قانون سال ۱۹۴۲ و تحت شرایطی در این کشور مجاز شد. بسیاری از بیماران لاعلاج از سایر کشورها با هدف پایان دادن به زندگی خود به سوئیس سفر می کنند. طبق آمارهای رسمی تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰۰ نفر با اتانازیا به زندگی خود را سوئیس پایان داده اند.

در حال حاضر در برخی کشورهای دیگر اروپا نظیر هلند، آلمان و اسپانیا و همچنین در کانادا و برخی ایالت های آمریکا این امکان تحت شرایطی خاص فراهم شده است.

این در حالی است که اتانازیا در بین پیروان اکثر ادیان نکوهیده است و به ویژه در مذاهب ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) آن را به‌عنوان یک گناه بزرگ منع کرده اند. سیاستمداران راست‌گرای سوئیسی نیز از مخالفان «بهمرگی» در این کشور هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام گروه تحقیق به نظام بانکداری سوئیس؛ میلیاردها دلار در حساب دیکتاتورهاست

شیوهٔ آموزشی معتبرترین دانشکده هتلداری دنیا در سوییس

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد