رویای رسیدن به اروپا با گذر از ایران؛ تصویری از قاچاقچیان و مهاجران افغان در مرز

مهاجران در انتظار گذر از مرز ایران
مهاجران در انتظار گذر از مرز ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گذر از مرز ایران برای بسیاری از افغان‌ها آرزوست. آنها می‌خواهند خودشان را به ایران برسانند تا از ایران راهی ترکیه و از آنجا راهی به اروپا بیابند. برخی از آنها هم به جستجوی کار راهی ایران می‌شوند.

آگهی

گذر از مرز ایران برای بسیاری از افغان‌ها آرزوست. آنها می‌خواهند خودشان را به ایران برسانند تا از ایران راهی ترکیه و از آنجا راهی به اروپا بیابند. برخی از آنها هم در جستجوی کار راهی ایران می‌شوند.

با روی کار آمدن طالبان در ۱۵ ماه اوت در افغانستان وضعیت اقتصادی در این کشور بی‌ثبات‌تر از پیش شده است و سازمان ملل متحد در کنار دیگر نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه مدنی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور هشدار داده است.

قاچاقچیان انسان در افغانستان فعال‌تر از همیشه

همزمان با روند صعودی مهاجرت از افغانستان، قاچاقچیان انسان این روزها بیش از پیش مشغول فعالیت‌اند و برای عبور از مرز نکات کلیدی را به مهاجران می‌آموزند، مهاجرانی که راه طولانی در پیش دارند و گذر از مرز ایران برای آنها گام نخستین سفری طولانی است.

«خانواده‌ام از گرسنگی رنج می‌برند»

نائب، جوان جویای کار افغان از هرات می‌آید. می‌گوید: «از اینجا به ایران می‌روم، اینجا کار نیست، باید برویم چون فقیر و بدبخت هستیم، بارها تلاش کردم از مرز عبور کنم، و حالا می‌خواهم دوباره تلاش کنم. اینجا کار نیست، باید بروم چرا که خانواده‌ام از گرسنگی رنج می‌برند.»

در حومه اسلام قلعه، قاچاقچیان به آنها که می‌خواهند از مرز عبور کنند، نحوه گذر از مرز را آموزش می‌دهند.

AP Photo
نائب از دلایل سفرش به ایران می‌گویدAP Photo

یک قاچاقچی که نامش را به خبرنگار اسوشیتدپرس نمی‌گوید، خطاب به مهاجران توصیه می‌کند :«اگر نیروهای گشت مرزی بیایند، از همه شما می‌خواهم پخش و پلا شوید. شماره ایرانم را هم به شما می‌دهم.»

AP Photo
قاچاقچی در حال آموزش مهاجران برای گذر از مرزAP Photo

شما باید به آنها بگویید که چیزی قاچاق نمی‌کنید و صرفا برای یافتن کار از مرز عبور می‌کنید.»

گذر از مرز با خطر مرگ و زخمی شدن

قاچاقچی دیگری می‌گوید: «یک شب دو نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. همانطور که می‌بینید به پایم هم شلیک کردند. با مشکلات فراوان به سمت افغانستان فرار کردم و سپس برادرانم آمدند و مرا بردند.»

AP Photo
این خانم قاچاقچی است و از تجربه‌هایش می‌گویدAP Photo

صدای قاچاقچی دیگری از سوی دیگر می‌آید که به مهاجران وضعیت محیطی را توضیح می‌دهد «آنطرف مرز ایران است و اینطرف مرز افغانستان.»
آنها تا جایی باید بدوند و در جایی دیگر خمیده روی زمین بخزند و خودشان را به آنسوی مرز برسانند.

خانمی که کارش قاچاق افراد به سمت ایران است، درباره افزایش متقاضیان مهاجرت می‌گوید: « پیش از این ۵۰ تا ۶۰ مسافر در هفته بود اما اکنون تعداد آنها بیشتر شده است. از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند، شده که طی یک روز حدود ۵۰۰ خانواده را جابه‌جا کرده‌ام.»

مهاجر بی‌نام: خانه نداریم، هزینه‌ها زیاد است

زن جوانی که رویای مهاجرت به سر دارد و از وضعیت افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان ناامید است به خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید: «می‌ترسیم. تازه ازدواج کرده‌ام و اینجا کاری نیست. هزینه‌ها زیاد است و ما خانه‌ای نداریم.»

AP Photo
هارون و رویای رسیدن به اروپا با گذر از ایران و ترکیهAP Photo

هارون در انتهای اتوبوس نشسته و خندان است. به تمام جزییات سفر پیش رویش هم فکرده، از افغانستان تا یکی از کشورهای اروپایی.

می‌گوید: «ما به استان نیمروز می‌رویم، سپس از مرز پاکستان و ایران عبور می‌کنیم. قدم به قدم از طریق استان‌های ایران به سمت تهران حرکت می‌کنیم. پس از آن به یاری خداوند امیدواریم به ترکیه برسیم. پس از ترکیه هم امید به خدا بالاخره به اروپا می‌رسیم.»

در حالیکه برخی افغان‌ها این روزها برای خروج از مرزهای زمینی این کشور دست به دامان قاچاقچیان انسان شده‌اند برخی دیگر از آنها که پیش‌تر خودشان را به بلاروس و یا یونان رسانده‌‌اند با مشکل ورود به خاک اتحادیه اروپا روبرو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات شهروندان خشمگین افغانستان در برابر سرکنسولگری ایران در هرات

از ایران تا صربستان؛ مهاجران افغان در لب مرزها سرگردان مانده‌اند

ایران ایجاد اردوگاه برای پذیرش مهاجران افغان را تکذیب کرد؛ اروپا نگران تکرار بحران پناهجویان ۲۰۱۵