جام جهانی قطر؛ پیراهن فوتبال با کد QR برای حمایت از کارگران مهاجر

استادیوم البیت در قطر
استادیوم البیت در قطر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پیراهن که با همکاری و مشارکت عفو بین‌الملل طراحی و تولید شده منقش به «کیوآرکد‌»هایی است که کاربران پس از اسکن کردن آن به وب‌سایتی با محتوای ویژه حقوق بشری و نیز اطلاعاتی در باره استفاده ابزاری برخی کشورها از ورزش دسترسی پیدا می‌کنند.

آگهی

یک باشگاه نروژی اقدام به تولید و عرضه پیراهنی ورزشی کرده که از طریق بارکد‌های دو بعدی اطلاعات حقوق بشری را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

باشگاه «ترومسو» که سابقه ۲ قهرمانی در جام حذفی فوتبال نروژ و ۲ نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال این کشور را دارد، مدعی است «نخستین پیراهن فوتبال در جهان» را ارائه کرده که با برخورداری از «کیوآرکد» در جهت ترویج اهداف بشردوستانه پیش از برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ طراحی شده است.

این پیراهن که با همکاری و مشارکت سازمان عفو بین‌الملل طراحی و تولید شده منقش به «کیوآرکد‌»هایی است که کاربران پس از اسکن کردن آن به وب‌سایتی با محتوای ویژه دسترسی پیدا می‌کنند.

در این وب‌سایت کاربران علاوه بر آشنایی با اطلاعاتی حقوق بشری با کشورهایی آشنا می‌شوند که سعی دارند با سازماندهی و برپایی رویدادهای ورزشی به نوعی چهره مخدوش خود را ترمیم کنند.

واژه‌ای که این مفهوم را القا می‌کند «ورزش‌شویی» است که برخی فعالان حقوق بشر پیش‌تر درانتقاد از برپایی مسابقات فرمول یک در عربستان و برگزاری کنسرت‌های موسیقی خوانندگان مشهور در حاشیه آن و یا برپایی مسابقات فوتبال جام جهانی قطر از آن استفاده کرده بودند.

در حالی که کم‌تر از یک سال تا برپایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی است ده‌ها اتهام از حیث تخلفات حقوق بشری و نادیده گرفتن حقوق کارگران خارجی برای تکمیل زیرساخت‌ها و استادیوم‌های مورد نیاز برای این رویداد بزرگ همچنان متوجه برگزار کنندگان آن است.

تام هاگلی، بازیکن سابق و مسئول فعلی روابط عمومی باشگاه ترومسو در نروژ حین معرفی و ارائه پیراهن طراحی شده توسط این باشگاه گفت: «امیدواریم با انجام این کار زمینه شکل‌گیری بحث‌های بیشتر در خصوص نگرانی‌های حقوق بشری فوتبال را فراهم کنیم و شاهد اقدامات جدی در این خصوص باشیم.»

تیم دست اولی ترومسو قرار است در آخرین بازی لیگ نروژ پیش از تعطیلات زمستانی روز یکشنبه این پیراهن را مقابل حریف خود تیم وایکینگ بر تن کند.

ترومسو می‌گوید که این اولین باشگاه حرفه‌ای در دنیا است که فوریه گذشته در اعتراض به شرایط کارگران مهاجر در قطر ایده تحریم جام جهانی دراین کشور را مطرح کرده بود.

قطر هر گونه انتقاد در این زمینه را به شدت رد کرده و تاکید دارد که قوانین کار خود را در جهت منافع کارگران و بارال بردن حداقل دستمز‌ها اصلاح کرده است.

ایده تحریم جام جهانی اوایل سال جاری میلادی در نروژ قوت گرفت اما فدراسیون فوتبال این کشور اسکاندیناوی پس از تهدید‌های فیفا در نهایت ماه ژوئن به آن رای منفی داد.

نروژ از آن زمان تاکنون هنوز نتوانسته است جواز راه‌یابی به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر سال آینده برگزار خواهد شد به دست آورد.

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین واکنش اقدامات اخیر قطر را در جهت اصلاح قوانین کار تایید کرده اما در عین حال از مقامات قطری و برگزار کنندگان این مسابقات خواسته است تا به سوء استفاده از کارگران مهاجر که بسیاری از آنها در ساخت استادیوم‌ها و زیرساخت‌های جام جهانی نقش دارند، پایان دهد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه داور زن مسابقات جام جهانی قطر را سوت می‌زنند؛ فغانی در میان ۳۶ داور وسط

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت