پاپ در کمپ پناهجویان در جزیره لسبوس: جلوی غرق شدن تمدن را بگیریم

پاپ در میان پناهجویان جزیره لسبوس یونان
پاپ در میان پناهجویان جزیره لسبوس یونان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاپ پس از پنج سال به اردوگاه پناهجویان لسبوس بازگشت. پیشوای کلیسای کاتولیک از دولت‌های اروپایی خواست تا با کمک به پناهجویان «نه‌ تنها جان آن‌ها، بلکه تمدن» را نجات دهند.

آگهی

پاپ فرانسیس، روز یکشنبه ۵ دسامبر پس از پنج سال به اردوگاه پناهجویان لسبوس بازگشت. پیشوای کلیسای کاتولیک از دولت‌های اروپایی خواست تا با کمک به پناهجویان نه‌تنها جان آن‌ها، بلکه تمدن را نجات دهند.

پاپ فرانسیس در جمع پناهجویان کمپ ماورُوونی گفت: «دریای مدیترانه در حال بدل شدن به گورستان سرد و بی‌نام و نشان آدم‌های بدون اوراق هویت است. از شما خواهش می‌کنم جلوی ویرانی این تمدن را بگیرید.»

حدود ۲هزار و دویست پناهجو در اردوگاه ماورُوونی جزیره لسبوس در انتظار ثبت پناهندگی در یونان هستند. پاپ زمان طولانی را به تبرک پناهجویانی که با وجود تدابیر شدید امنیتی به دیدارش آمده بودند گذراند.

پاپ فرانسیس آرژانتینی به چادر گروهی از پناهجویان رفت. یکی از کودکان را در آغوش گرفت و به آوارگانی که به دیدارش آمده بودند وعده کمک داد. او پس از گوش دادن به اجرای سرود پناهجویان کودک و در حالیکه به شدت منقلب شده بود گفت: «مدیترانه گهواره تمدن‌های بسیاری بود و امروز به آینه دق بدل شده است.»

یونان به همراه ایتالیا، از گذرگاه‌های اصلی پناهجویان خاورمیانه و آفریقا برای ورود به اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. رویکرد سخت‌گیرانه سال‌های اخیر آتن در قبال پناهجویان، به‌ویژه در جزیره سابقا توریستی لسبوس، انتقاد تند نهادهای مدافع حقوق بشر را برانگیخته است.

براساس آمارهای اروپایی، در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۳۰۰ پناهجو در آب‌های دریای مدیترانه و در رویای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه پناهجو در اردوگاهی واقع در جزیره لسبوس یونان جان باختند

پاپ در جزیره لسبوس یونان با پناهجویان دیدار می کند

غرق شدن قایق مهاجران در دریای مدیترانه؛ دوازده نفر از بازماندگان پاکستانی‌اند