مستند انیمیشن «فرار»؛ شهادت‌نامه‌ای زنده از رنج مهاجرت

تصویری از  مستند «فرار»
تصویری از مستند «فرار» Copyright AP/AP
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این مستند پرجایزه داستان زندگی و مهاجرت دشوار یک مرد افغان به دانمارک را به تصویر می‌کشد. این مهاجر که ترجیح داده با نام مستعار «امین» داستان خود را بازگو کند در نوجوانی با گذر از دشواری‌های بسیار در سفری پنج ساله تنها و بدون خانواده‌اش به اسکاندیناوی رسید.

آگهی

مستند انیمیشن «فرار» ساخته فیلمساز دانمارکی یوناس پوهر راسموسن از روز جمعه ۳ دسامبر در سینماهای منتخب اکران شد.

این مستند پرجایزه داستان زندگی و مهاجرت دشوار یک مرد افغان را در دهه هشتاد میلادی به دانمارک به تصویر می‌کشد. این مهاجر که ترجیح داده با نام مستعار «امین» داستان خود را بازگو کند در نوجوانی با گذر از دشواری‌های بسیار در سفری پنج ساله و پس از عبور از شوروی سابق تنها و بدون خانواده‌اش به اسکاندیناوی رسید.

زمانی که «امین» در شهر کوچک همسایه یوناس پوهر راسموس، نویسنده و کارگردان این مستند شد، هر دو نوجوان بودند و یوناس درباره غریبه تازه وارد کنجکاوی می‌کرد. اما جوان تازه وارد علاقه‌ای به تعریف زندگی خود نداشت. حدود ۱۵ سال پیش، راسموسن، که در آن زمان در رادیو کار می‌کرد و تصمیم داشت مستند صوتی از زندگی رفیقش بسازد، دوباره با مخالفت وی مواجه شد. تا اینکه بالاخره «امین» هشت سال پیش با بازگویی ماجرای زندگی خود موافقت کرد و از زندگی‌اش در افغانستان دهه هشتاد میلادی و مهاجرت دشوارش به اروپا گفت.

«فرار» که از جمعه در سینماهای منتخب اکران شد و در هفته‌های آینده در سینماهای بیشتری اکران خواهد شد، از روش انیمیشن برای به تصویر کشیدن ملموس داستان «امین» بهره می‌برد. این مستند انیمیشن بدین‌گونه شهادتی زنده از سختی‌ها و زخم‌های مهاجرت را به زبانی ساده و درونی به نمایش می‌گذارد.

قالب انیمیشن برای بازگویی ماجرایی واقعی و تلخ پیش از این در «والس با بشیر» یا «برج»، ساخته فیلمساز اسرائیلی آری فولمن استفاده شده است. اما«فرار» نخستین شهادت‌نامه به زبان راوی در این قالب و در موضوع رنج‌های مهاجرت است.

این مستند تاکنون چندین جایزه از جمله جایزه بهترین مستند جشنواره ساندنس، جایزه بهترین مستند بلند گاتهام، جایزه بهترین فیلم مستند حلقه منتقدان فیلم نیویورک، جوایز بهترین فیلم بلند از دو جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی و منچستر را از آن خود کرده است.

«فرار» نماینده دانمارک در مراسم اسکار در بخش‌های فیلم انیمیشین، فیلم مستند بلند و فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود.

به شبکه تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایش «مد بدون ملیت» در بوسنی به مناسبت روز جهانی مهاجران

انیمیشن نان‌آور؛ روایت زندگی زیر سلطه طالبان

جدال دختر افغان با سلطه طالبان در فیلم انیمیشن «نان آور»