واکسیناسیون در اروپا در کمتر از یکسال نیم میلیون نفر را از مرگ رهانید

canva.com
canva.com Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری حاکی از آن است که با شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ در ۳۳ کشور اروپایی، جان ۴۷۰ هزار نفر از افراد ۶۰ ساله و بالاتر حفظ شده است.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه ۲۵ نوامبر با انتشار گزارشی اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی در اروپا باعث شده که در مدتی کمتر از یک سال، زندگی نیم میلیون نفر از مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا حفظ شود.

این گزارش با اتکاء به یافته‌های دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) تخمین می‌زند که با شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ در ۳۳ کشور اروپایی، جان ۴۷۰ هزار نفر از افراد ۶۰ ساله و بالاتر حفظ شده است.

این گزارش درباره آمار نجات یافتگان زیر ۶۰ سال در اروپا اطاعاتی را منتشر نکرده؛ با این وجود دکتر هانس هنری کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا می‌گوید: «کووید۱۹ منجر به مرگ و میر بسیاری در منطقه ما شد. اما اکنون می‌توانیم قاطعانه بگوییم که بدون واکسن‌های کرونا شمار جان باختگان بسیار بیش از رقم کنونی بود.»

گزارش حاکی از آن است که از دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۱.۵ میلیون مورد مرگ و میر در اثر ابتلا به کووید۱۹ در کشورهای اروپایی ثبت شده که ۹۰.۲ درصد از قربانیان افراد بالای ۶۰ سال بوده‌اند.

گزارش اگرچه بر این موضوع تاکید داشته که تولید واکسن‌های ضدکرونا و مدیریت سریع کشورها در آغاز واکسیناسیون عمومی جان صدها هزار نفر را نجات داده، اما به موضوع ناعادلانه بودن سرعت و وسعت واکسیناسیون در میان کشورهای این منطقه نیز اشاره کرده است.

گزارش می‌افزاید که اگرچه در حال حاضر بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال در این ۳۳ کشور بطور کامل واکسینه شده‌اند اما جان افراد عمدتا در کشورهایی از مرگ نجات یافته که اقدام به واکسیناسیون زودهنگام بویژه در میان کادر بهداشت و سالمندان کرده‌اند.

دکتر هانس هنری کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت ادامه تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا گفت: «اول از همه واکسن بزنید. واکسیناسیون زندگی افراد را در همه گروه‌های سنی را نجات می‌دهد. ما می‌دانیم که ویروس در فضاهای بسته، شلوغ و محدود رشد می‌کند و به همین دلیل است که باید اقدامات شناخته شده برای کاهش انتقال آن را دنبال کنیم؛ به خصوص اکنون که هوای سردتر ما را به جمع شدن در داخل خانه سوق می‌دهد.»

او افزود: «در فضاهای شلوغ و بسته از ماسک استفاده کنید، دهان خود را هنگام سرفه و عطسه را بپوشانید، فاصله فیزیکی را رعایت کنید و دست‌های خود را مرتب بشویید. تهویه مهم است بنابراین اگر شرایط ایمن است، یک پنجره یا یک در را باز کنید تا هوای تازه وارد شود. مهم است که همه این اقدامات را انجام دهند، حتی اگر به طور کامل واکسینه شده باشیم. زیرا بر اساس شواهد موجود، اگرچه واکسیناسیون ابتلا به بیماری را کاهش می‌یابد اما نمی‌تواند به طور کامل مانع از انتقال ویروس به دیگران شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالمندان یونانی که واکسن کرونا نزنند جریمه می‌شوند

اوج گرفتن دوباره کرونا در اتریش؛ قرنطینه سراسری اعمال و واکسیناسیون اجباری می‌شود

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد