پرتاب بطری آب به سر کاپیتان «پایت» و توقف کامل بازی دو رقیب تاریخی لیگ فرانسه

پرتاب بطری آب به سر کاپیتان «پایت» و توقف کامل بازی دو رقیب تاریخی لیگ فرانسه
Copyright Laurent Cipriani/Associated Press
Copyright Laurent Cipriani/Associated Press
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی پرتاب بطری آب و برخورد آن به سر دیمیتری پایت، کاپیتان تیم المپیک مارسی بازی این باشگاه با المپیک لیون که به میزبانی لیونی‌ها برگزار می‌شد پس از پنج دقیقه بطور کامل متوقف شد.

آگهی

در اتفاقی کم‌سابقه بازی مهم دو رقیب تاریخی در لیگ یک فرانسه ناتمام ماند.

یکشنبه در حالی که نزدیک به ۵۰ هزار هوادار المپیک لیون به استادیوم «گروپاما» آمده بودند تا بازی باشگاهشان با المپیک مارسی را نظاره کنند، پرتاب یک بطری آب پلاستیکی و برخورد آن به سر دیمیتری پایت، کاپیتان مارسی، بازی را ابتدا به حالت تعلیق درآورد و پس از یکساعت بحث و گفتگو میان برگزارکنندگان لیگ یک و فرمانداری شهر لیون، تصمیم بر توقف کامل این بازی گرفته شد.

این در حالی است که دو هوادار افراطی المپیک لیون که بطری و فشفشه‌ای را از سکوها پرتاب کرده بودند از سوی نیروهای انتظامی بازداشت شدند. یک مرد ۳۲ ساله که دوربین‌ها به وضوح زمان پرتاب بطری و صورت او را ضبط کرده‌اند. همچنین چهره نوجوانی ۱۷ ساله که همزمان یک فشفشه بزرگ را به قصد آسیب زدن به کاپیتان مارسی به سمت او پرتاب می‌کند شناسایی شده که البته پایت شانس می‌آورد و این فشفشه به او برخورد نمی‌کند.

Laurent Cipriani/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
دیمیتری پایت روی زمین و ماتئو گندوزی شاکی از رقتار تماشاگرانLaurent Cipriani/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

این دومین بار در چند هفته اخیر است که بازی‌های باشگاهی در سطح لیگ برتر فوتبال به فرانسه به دلیل رفتارهای خشن هولیگان‌ها(باندهای آشوبگر هوادار فوتبال) با بازیکنان متوقف می‌شود.

موضوعی که باعث نگرانی شدید مقامات عالی دولتی شده است و در همین راستا قرار است فردا سه‌شنبه یک جلسه اضطراری برای حل بحران خشونت و مقابله با حامیان افراطی و هولیگانیسم موجود در فوتبال فرانسه با حضور وزیر کشور، جرارد دارمنن و وزیر ورزش، رکسانا ماراسینو و همچنین مقامات برگزار کننده لیگ ۱ برگزار شود.

وزیر ورزش فرانسه ضمن محکوم کردن خشونتی که علیه دیمیتری پایت، ملی پوش سابق فرانسوی، انجام گرفت از مدیران دو باشگاه انتقاد کرد و گفت نباید که آنها خود را در این رفتارهای امروز بی تقصیر بدانند.

ژان میشل اولاس که نزدیک به سه دهه است مدیریت و بخشی از مالکیت باشگاه المپیک لیون را برعهده دارد صبح دوشنبه در مصاحبه با رسانه‌های محلی از بازیکنان و مسئولان باشگاه المپیک مارسی انتقاد کرد و گفت که «هر چند پرتاب بطری آب به سمت بازیکنان مارسی امری کاملا محکوم است اما عامل اصلی توقف کامل بازی و بی تکلیفی ۴۸ هزار تماشاگری که در استادیوم بودند مقامات باشگاه مارسی هستند که به هر قیمتی می‌خواستند از ادامه بازی سرباز بزنند.»

Laurent Cipriani/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
دیمیتری پایت در حال خروج از زمینLaurent Cipriani/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

رسانه‌های محلی شهر جنوبی مارسی می‌گویند که دیمیتری پایت هنوز به دلیل اصابت این بطری آب به سرش در شوک قرار دارد و در جلسه تمرینی سفیدپوشان در صبح دوشنبه شرکت نکرده است.

هر چند مارسی و لیون دو شهر فرانسه هستند اما بازی این دو تیم همیشه به اندازه یک «شهرآورد» اهمیت داشته است.

لیون و مارسی، پس از پاریس، دو شهر بزرگ و پرجمعیت فرانسه هستند. اهالی مارسی می‌گویند که رتبه دوم پس از پاریس در دست آنهاست و در مقابل شهروندان لیونی همین ادعا را درباره شهر خود مطرح می‌کنند.

در لیگ یک فرانسه هم این دو باشگاه همواره در دهه‌های اخیر رقبای اصلی از لحاظ امتیازگیری و رده‌بندی در جدول در آخر فصل بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه فرانسه حکم هواداری را که سر پایت را با بطری آب هدف گرفته بود صادر کرد

میشل هدایت المپیک مارسی را بر عهده گرفت

بازداشت روسای باشگاه المپیک مارسی به اتهام تخلف در نقل و انتقالات