لهستان: بلاروس تغییر تاکتیک داده است؛ بحران مهاجرت در اروپا فروکش می‌کند اما تمام نمی‌شود

وضعیت ناگوار پناهجویان در رمز بلاروس و لهستان
وضعیت ناگوار پناهجویان در رمز بلاروس و لهستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های لهستانی می‌گویند هرچند تعداد تلاش‌ها برای عبور از مرز این کشور از سوی پناهجویان بسیار کاهش یافته است اما بلاروس همچنان تمایل دارد که به ادامه بحران‌سازی علیه ورشو ادامه دهد.

آگهی

وزیر دفاع لهستان می‌گوید بلاروس تغییر تاکتیک داده است و اکنون مهاجران را در گروه‌های کوچک‌تر به نقاط مرزی این کشور با لهستان هدایت می‌کند تا وارد اتحادیه اروپا شوند.

ماریوس بلاشچاک، با بیان این که کشورش باید برای پذیرش این واقعیت آماده باشد که بحران مهاجرت ماه‌ها ادامه خواهد داشت، افزود شماری از مهاجران که سنگ‌ و گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند «بدون شک توسط سرویس‌های بلاروس» سازماندهی و هدایت می‌شوند.

بلاروس در سه روز اخیر اقدام به جمع آوری کمپ‌های اصلی پناهجویان در مرز با لهستان کرده است و گروهی از آنها با هواپیما از مینسک به کشورهای خود و به ویژه عراق بازگشته‌اند.

گارد مرزی لهستان گزارش داده که روز جمعه ۱۹۵ تلاش برای عبور این پناهجویان از مرز به ثبت رسیده است. این در حالیست که طبق این گزارش، این آمار برای روز پنجشنبه ۲۵۰ و چهارشنبه ۵۰۱ مورد بوده است.

پس از فشارهای اتحادیه اروپا و همچنین گفتگوهایی که به ویژه از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با لکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری بلاروس صورت گرفت، مینسک بالاخره پذیرفت که در رویه پیشین خود تغییر ایجاد کند و با جمع آوری اردوگاه‌های مرزی، پناهجویان را به مکان‌های دیگر منتقل نماید. با این حال به نظر می‌رسد بحران هنوز به صورت کامل به پایان نرسیده است.

پلیس لهستان در خصوص آخرین تحولات مرزی گزارش داده که چندین مورد پرتاب سنگ از سوی پناهجویان و همچنین نیروهای بلاروسی در آن‌سوی مرز به ثبت رسیده که به آسیب دیدن خودروهای پلیس لهستان منجر شده است.

مقام‌های لهستانی می‌گویند با وجود کاهش تعداد تلاش‌ها برای عبور از مرز، همچنان بحران به پایان نرسیده است. استانیسلاو زارین سخنگوی سرویس امنیتی لهستان در حساب توییتری خود با اشاره به این موضوع نوشت: «مقام‌های بلاروس همچنان علاقه‌مند به افزایش تنش و ادامه فعالیت‌ها علیه لهستان هستند. در نتیجه این بحران هنوز به پایان نرسیده است.»

یک سخنگوی دولت لهستان نیز روز شنبه اعلام کرد که نخست وزیر این کشور روز یکشنبه با سران کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی در خصوص ادامه بحران پناهجویان دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز در گفتگو با گروهی از پناهجویان گزارش داده که افراد پناهجو حتی پس از جمع‌آوری اردوگاه‌های مرزی از سوی نیروهای امنیتی بلاروس تشویق شده‌اند که از مرز لهستان عبور کنند. همچنین مواردی از موفقیت این پناهجویان در عبور از مرز گزارش شده است.

یک مهاجر سوری در این خصوص می‌گوید: «ما از مسیر جنگلی آمدیم. نیروهای امنیتی بلاروس هر روز به ما می‌گفتند به لهستان بروید و ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. در نتیجه آنها تلاش می‌کردند ما را به زور از مرز عبور دهند. مسیر و کار بسیار سخت و سرد و دشواری بود. نه غذا داشتیم و نه آب. ما در جستجوی یک کشور صلح‌آمیز اینهمه سختی را تحمل کردیم. ما فقط می‌خواهیم زندگی کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوزاد عراقی بدون حضور پدر و مادر پناهجویش در لهستان به خاک سپرده شد

تماس تلفنی مرکل با لوکاشنکو؛ بلاروس گروهی از پناهجویان را از مرز جابجا کرد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت