امیدواری ناتو به ماندن آلمان در پیمان تقسیم تسلیحات هسته‌ای

یانس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
یانس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو Copyright Gregorio Borgia/AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه نسبت به ماندن دولت آینده آلمان در معاهده تقسیم تسلیحات هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه با اشاره به زرادخانه بمب‌های اتمی ایالات متحده آمریکا در خاک آلمان نسبت به ماندن دولت آینده این کشور در معاهده تقسیم تسلیحات هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد.

آقای استولتنبرگ در جریان بازدید از آلمان گفت: «تقسیم تسلیحات اتمی، راهکاری است که همپیمانان ناتو را گرد هم می‌آورد و بازدارندگی هسته‌ای ایجاد می‌کند.»

آلمان برخلاف ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد اما پایگاه‌های این کشور که از زمان جنگ سرد در اختیار ناتو و آمریکا قرار دارند، میزبان بخش بزرگی از کلاهک‌های هسته‌ای این سازمان در اروپا هستند.

دبیر کل ناتو، ادامه همکاری آلمان با این سازمان در برنامه تقسیم تسلیحات اتمی را یک فرصت برای برلین توصیف کرد و گفت: « این وضعیت، جای آلمان در میز مذاکرات را حفظ می‌کند. من فکر می‌کنم از آنجایی که ما متعهد می‌شویم، مسئولیت می‌پذیریم و حرفی برای گفتن داریم، [ادامه] شرایط کنونی برای اعضای اروپایی بسیار مهم است.»

دولت آینده آلمان که به رهبری سوسیال دموکرات‌ها و با مشارکت سبزها و لیبرال‌های آزاد تشکیل می‌شود، باید درباره تعویض جنگنده-بمب‌افکن‌های تورنادوی این کشور تصمیم بگیرد. این هواپیماهای نظامی، بمب‌های اتمی را حمل می‌کنند. شماری از نمایندگان احزاب حاضر در دولت و به‌ویژه سبزها، پیشاپیش مخالفت خود را با اختصاص بودجه برای نوسازی ناوگان نظامی هوایی اعلام کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش نرخ خرید سلاح در اروپا

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد