کمبود بودجه برای راه اندازی شبکه ملی اینترنت

یک کافی نت در تهران
یک کافی نت در تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین اسلامی می‌گوید برای راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما این مبلغ خارج از توان دولت است.

آگهی

حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌گوید بر اساس برآوردها شبکه ملی اینترنت نیازمند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه است.

آقای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر به کمبود بودجه دولت برای تامین هزینه‌های مرتبط با شبکه ملی اینترنت اشاره کرد و گفت:« در بهترین حالت اگر تمام ظرفیت‌های دولت در حوزه فاوا تجمیع شود، برآوردمان این است که حداکثر ۵۰ هزار میلیارد تومان طی چهار سال از سوی دولت به این پروژه شود.» 

بر اساس صحبت‌های این فعال عرصه فناوری و با توجه به کمبود بودجه به نظر نمی‌رسد که حتی در چهار سال پیش رو دولت قادر به راه‌اندازی این شبکه بحث برانگیز باشد. 

طرح شبکه ملی اینترنت سالهاست که در ایران مطرح است و حتی قرار بود چهار سال پیش و با پایان دولت اول حسن روحانی، این طرح تکمیل و افتتاح شود. کمبود بودجه و هزینه‌های سنگین این طرح اما موجب شد تا دولت آقای روحانی نتواند حتی در دولت دوم خود این طرح را اجرایی کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اردیبهشت ماه امسال در گزارشی برآورد کرده بود که تا سال گذشته حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد اینترنت ملی شده است.

طرح اینترنت ملی و طرح موسوم به «طرح صیانت» که این روزها در مجلس ایران در دستور کار است، همواره با نگرانی کاربران اینترنت در ایران مواجه شده است، اغلب کاربران نگران مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی، درز اطلاعات شخصی و زیان به کار و کسب‌های کوچک اینترنتی خود هستند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از شبکه اینترنت ملی راه‌اندازی شده است. او در این مصاحبه گفته بود که تا سه سال آینده این شبکه به صورت کامل راه‌اندازی می‌شود.

آقای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به کمبود بودجه دولت خواستار استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی شده است. او اما به نگرانی‌های بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت:«بخش خصوصی اگر مطمئن شود که شبکه ملی اطلاعات تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برایش در پی ندارد، در این پروژه ملی سرمایه گذاری می‌کند. اما موضوع این است که دولت و وزارت ارتباطات از حضور بخش خصوصی برای طراحی سند اجرایی این پروژه نیز استفاده کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقدام قانونی ترکیه علیه ۳۰ کاربر اینترنت به دلیل انتشار مطالبی درباره وضعیت سلامت اردوغان

مجلس ایران اجرای آزمایشی طرح جنجالی محدودیت‌های اینترنتی را تصویب کرد

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود