فیسبوک با سیستم تشخیص چهره کاربران خداحافظی می‌کند

آرم فیس بوک بر روی یک آیپد. فیس بوک اعلام کرد که سیستم تشخیص چهره خود را حذف می کند
آرم فیس بوک بر روی یک آیپد. فیس بوک اعلام کرد که سیستم تشخیص چهره خود را حذف می کند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سیستم که بطور خودکار چهره کاربران را در عکس‌ها و فیلم‌ها شناسایی می‌کند طی هفته‌های آینده از دسترس بیش از یک میلیارد کاربر خارج خواهد شد.

آگهی

متا، شرکت مادر فیس بوک اعلام کرد که سیستم تشخیص چهره را از قابلیت‌های فیسبوک حذف خواهد کرد. به این ترتیب این سیستم که بطور خودکار چهره کاربران را در عکس‌ها و فیلم‌ها شناسایی می کند طی هفته های آینده از دسترس بیش از یک میلیارد کاربر خارج خواهد شد. 

جروم پسنتی، معاون هوش مصنوعی متا این تغییر را بخشی از حرکت شرکت برای محدود کردن استفاده از تشخیص چهره در محصولات این کمپانی عنوان کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیش از یک سوم کاربران فعال فیسبوک یعنی چیزی در حدود ۶۴۰ میلیون نفر قابلیت تشخیص چهره این شبکه اجتماعی را انتخاب کرده اند. فیسبوک بیش از یک دهه است که گزینه سیستم تشخیص چهره را فعال کرده است و در طول این سال ها بدلیل انتقادات وسیع و احکام قضایی مجبور شده نحوه استفاده از آن را تغییر دهد.

فیسبوک که در سال ۲۰۱۹ تشخیص خودکار چهره افراد را در عکس ها غیرفعال کرد و در عوض به کاربران پیشنهاد کرد که فرد مورد نظر را در تصویر «تگ» کنند. از دو سال پیش در واقع گزینه تشخیص چهره در تنظیمات اولیه فیسبوک قرار نداشت و کاربران باید حتما بصورت دستی ( Opt-in) گزینه فعال شدن این سیستم را انتخاب می کردند.

با تشدید نگرانی ها درباره احتمال اشتباه در تشخیص هویت و در بحبوحه انتقادات در مورد استفاده از شیوه های پلیسی ناقض حقوق بشر بود که سال گذشته برخی از غول های بزرگ دنیای فن آوری نظیر مایکروسافت و آمازون تصمیم گرفتند فروش نرم افزارهای تشخیص چهره را به پلیس آمریکا متوقف کنند. 

دستکم در هفت ایالت آمریکا و دهها شهر این کشور پلیس در استفاده از فن آوری هایی که ناقض حقوق مدنی شهروندان و به نوعی تجاوز به حریم خصوصی آنها محسوب می شود، با محدودیت های زیادی روبروست.

دفتر فن آوری و علوم، وابسته به ریاست جمهوری آمریکا در ماه اکتبر تحقیق ویژه‌ای در مورد آثار و جوانب استفاده از فن آوری تشخیص چهره و ابزارهای مشابهی که جهت ارزیابی وضعیت روحی، روانی و یا ویژگی‌های عاطفی، شخصیتی کاربرد دارند، را آغاز کرده است. نهادهای اروپایی ناظر بر وضع قانون و مقررات هم نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای دارند. قانونگذاران اروپایی در جهت منع ضابطان و ماموران قانون در استفاده از فن آوری اسکن چهره در فضای عمومی گام های مهمی برداشته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیسبوک اعلام کرد تعلیق حساب کاربری ترامپ تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت

شبکه ایکس برای جذب دوستداران محتوای جنسی بزرگسالان، قابلیت جدیدی را آزمایش می‌کند

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند