یک مهاجر کوبایی در پی تیراندازی نیروهای امنیتی مکزیک جان باخت

مهاجران آمریکای مرکزی که در مکزیک به سمت مرز ایالات متحده حرکت می‌کنند
مهاجران آمریکای مرکزی که در مکزیک به سمت مرز ایالات متحده حرکت می‌کنند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این حادثه همچنین چهار نفر در اثر اصابت گلوله زخمی شدند و ۹ مهاجر نیز به سرویس اداره ملی مهاجرت مکزیک تحویل داده شده‌اند.

آگهی

در پی شلیک ماموران امنیتی مکزیک به سوی خودروی حامل مهاجران غیرقانونی در جنوب این کشور یک شهروند کوبایی جان باخت و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

این حادثه در چیاپاس و در ادامه تنش‌ها میان نیروهای امنیتی مکزیک و مهاجران غیرقانونی در این کشور روی داده است.

بر اساس این گزارش، دولت و نیروهای امنیتی مکزیک طی ۹ روز گذشته برای متوقف کردن کاروانی ۱۲۰۰ نفره از مهاجران کشورهای آمریکای لاتین که برای رساندن خود به مرز ایالات متحده از این کشور عبور می‌کنند با چالشی تازه روبرو شده‌اند.

گارد ملی مکزیک روز دوشنبه تایید کرد که در پی تیراندازی ماموران امنیتی به خوردوی حامل مهاجران خارجی در چیاپاس یک فرد کوبایی تبار کشته شده است.

به گفته گارد ملی مکزیک در این حادثه همچنین چهار نفر در اثر اصابت گلوله زخمی شدند و ۹ مهاجر خارجی نیز به سرویس اداره ملی مهاجرت این کشور تحویل داده شده‌اند.

در گزارش گارد ملی مکزیک آمده است که تیراندازی پس از آن صورت گرفت که خوردوی حامل مهاجران به هشدار ایست ماموران برای توقف توجه نکرد و سعی داشت برای فرار از محل به سوی ماموران یورش ببرد.

در این گزارش تاکید شده است: «ماموران پس از احساس خطر جدی مجبور به استفاده از سلاح‌های خود شدند.»

مسئولان کاروان مهاجران خارجی اما ضمن تایید این نکته که فرد کشته شده به این جمع تعلق داشت، معتقدند که خارجی‌ها قربانی حمله گارد ملی شده‌‌اند.

اداره ملی مهاجرت مکزیک روز ۳۱ اکتبر با انتشاربیانیه‌ای به مهاجران پیشنهاد کرده بود که آنها را به «مکان‌های امن» منتقل کند تا اسناد مهاجرتی برای اقامت قانونی در این کشور تحویل آنها شود.

اداره مهاجرتی مکزیک سپس با اعلام اینکه دو مسئول خودخوانده کاروان مانع از توافق با مهاجران شدند، این رفتار را «غیرمسئولانه» توصیف کرده است.

یکی از دو مسئول مورد اشاره اداره ملی مهاجرت مکزیک به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف از طرح پیشنهاد یاد شده تشکیل یک زندان مهاجرتی در تاپاچولا، شهر مرزی این کشور با گواتمالا است.

کاروان مهاجران غیرقانونی خارجی بیست و سوم اکتبر شهر تاپاچولا را ترک کرد تا از طریق چایاپاس، دروازه ورود ده‌ها هزار مهاجر از هائیتی و آمریکای مرکزی، خود را به مرکز مکزیک و از آنجا به مرز ایالات متحده برساند.

بر اساس آمار رسمی، بیش از یک میلیون و سیصد هزار مهاجر خارجی از ژانویه سال جاری، زمان تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تا کنون در مرز مکزیک با ایالات متحده دستگیر شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اخیرا اعلام کرد که مکزیک در سال جاری میلادی دست کم ۵۴ هزار خارجی را اخراج کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجران هائیتی برای رسیدن به رؤیای زندگی بهتر در آمریکا از جنگل کلمبیا عبور می‌کنند

نخستین گروه پناهجویان در دولت بایدن از دیوار ترامپ در مرز مکزیک گذشتند

بازداشت ۱۱ ایرانی توسط گشت مرزی آمریکا به جرم ورود غیرقانونی از مکزیک