لیتوانی در صدر کشورهای اتحادیه اروپا؛ زباله‌های پلاستیکی ۷۰ درصد بازیافت می‌شود

یک فعال محیط زیستی و هشدار نسبت به وضعیت دریاها در صورت افزایش زباله های پلاستیکی
یک فعال محیط زیستی و هشدار نسبت به وضعیت دریاها در صورت افزایش زباله های پلاستیکی Copyright Alexandru Dobre/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Alexandru Dobre/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که تولید زباله های پلاستیکی در یک دهه اخیر با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده است. همزمان بیش از یک چهارم این زباله ها توسط شهروندان اروپایی بازیافت شده است.

آگهی

براساس تازه ترین گزارش یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۱۹ هر شهروند اروپایی ۳۴.۴ کیلوگرم زباله پلاستیکی تولید کرده که از این میزان ۱۴.۱ کیلوگرم، بیش از یک چهارم، بازیافت شده است.

به گزارش اتحادیه اروپا در فاصله ۱۰ سال، بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، تولید زباله پلاستیکی توسط شهروندان اروپایی با افزایش ۲۴ درصدی روبرو بوده است. در واقع هر شهروند ساکن اتحادیه اروپا پس از ۱۰ سال، ۶.۷ کیلوگرم بیشتر از قبل زباله پلاستیکی تولید کرده است.

البته در طول این ده سال شهروندان اروپایی تا ۵۰ درصد به بازیافت زباله های پلاستیکی کمک کرده اند. بیش از ۴.۷ کیلوگرم برای هر شهروند.

مسئول‌ترین شهروندان اروپایی

در گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا شهروندان لیتوانی به همراه ۸ کشور دیگر مقام «مسئولیت پذیرترین کشورهای اتحادیه اروپا» را از آن خود کردند. لیتوانیایی ها موفق شدند بیش از ۷۰ درصد از زباله های پلاستیکی را در سال ۲۰۱۹ بازیافت کنند.

پس از لیتوانی جمهوری چک با ۶۱ درصد، بلغارستان با ۵۹ و هلند با ۵۷ درصد در راس کشورهای اروپایی با بیشترین درصد زباله پلاستیکی بازیافتی قرار می گیرند. البته در این فهرست نام اسلواکی، اسپانیا، قبرس و اسلوونی، هر کدام با بیش از ۵۰ درصد بازیافت زباله پلاستیکی نیز دیده می شوند.

غیرمسئول‌ترین شهروندان

شهروندان جزیره مالت با تنها ۱۱ درصد بازیافت زباله های پلاستیکی در سال ۲۰۱۹ نشان غیرمسئول ترین شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه را از آن خود کردند.

فرانسوی‌ها با تنها ۲۷ درصد بازیافت زباله های پلاستیکی در جای دوم هستند. ایرلند با ۲۸ درصد و اتریش با ۳۱ درصد کشورهای بعدی این لیست را تشکیل می دهند. به این لیست باید دو کشور لهستان و مجارستان را هم اضافه کرد. همه این کشورها کمتر از ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۹ موفق به بازیافت زباله های پلاستیکی شده اند.

سازمان ملل متحد زباله های پلاستیکی را یکی از مهم ترین عوامل تغییرات اقلیمی خصوصا در آب دریاها و اقیانوس ها می داند. بر اساس تازه ترین ارزیابی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد که هفته پیش منتشر شد، آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها و سایر آبها همچنان به شدت در حال افزایش است و می تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از دو برابر نیز افزایش یابد.

بر اساس داده های رسمی، پلاستیک در حال حاضر ۸۵ درصد از کل زباله های دریایی را تشکیل می دهد. بر اساس ارزیابی ها این آمار تا سال ۲۰۴۰ تقریباً سه برابر شده و سالانه ۲۳-۳۷ میلیون تن زباله نیز به اقیانوس ها اضافه می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاران جهانی بر روی بمب ساعتی زباله‌های پلاستیکی نشسته‌اند

کانادا تولید و واردات پلاستیک‌های یکبار مصرف «مضر» را ممنوع می کند

اعتراض کارگران بازیافت زباله با بطری‌‌های خالی کوکا کولا