لاوروف: روسیه «تلاش»‌ طالبان برای برقراری ثبات در افغانستان را به رسمیت می‌شناسد

هیئت طالبان در نشست مسکو
هیئت طالبان در نشست مسکو Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست در مسکو بر سر افغانستان امروز با مشارکت ۱۰ کشور منطقه و هیئت طالبان در حال برگزاری است.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه، ۲۸ میزان (۲۰ اکتبر)، در آغاز نشست افغانستان در مسکو گفت که روسیه نقش و «تلاش» طالبان برای برقراری ثبات در این کشور را به رسمیت می شناسد.

نشست در مسکو بر سر افغانستان امروز با مشارکت ۱۰ کشور منطقه و هیئت طالبان در حال برگزاری است.

آقای لاوروف در این نشست ضمن تاکید بر تلاش طالبان برای ایجاد ثبات در افغانستات تاکید کرد که «خطر تروریسم» کل منطقه را تهدید می‌کند. وزیر امور خارجه روسیه همچنین در ادامه افزود: «ما تلاش‌های انجام شده برای تثبیت وضعیت سیاسی و نظامی در افغانستان را به رسمیت می‌شناسیم. اما در عین حال باید در نظر داشت که خطر سرازیر شدن فعالیت‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر به کشورهای همسایه کاملا جدی و واقعی است.»

اظهارات مثبت وزیر امور خارجه روسیه در خصوص افغانستان در حالی مطرح می‌شود که تاکنون مسکو از به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان خودداری کرده است. با این حال ولادمیر پوتین پیشتر و در اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع گفته بود که تعامل با طالبان ضروری است اما نباید برای به رسمیت شناختن این گروه شتابزده عمل کرد.

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده بود و هرگز این آن را از این لیست حذف نکرد. طبق قوانین روسیه هرگونه ارتباط با چنین گروه‌هایی مجازات در پی خواهد داشت. با این حال وزارت خارجه این کشور در پاسخ به این تناقض می‌گوید ارتباط میان مسکو و گروه طالبان برای کمک به ثبات افغانستان ضروری است. 

اتحاد جماهیز شوروی در افغانستان جنگی ۱۰ ساله داشت و در نهایت با عقب نشینی نیروهایش در سال ۱۹۸۹ این جنگ به پایان رسید. در سالهای اخیر مسکو به عنوان یک واسطه قدرتمند در مذاکرات بین‌المللی در مورد افغانستان نقش موثری داشته و میزبانی نمایندگانی از طالبان و دیگر گروه‌های سیاسی این کشور را نیز عهده‌دار بوده است. . 

روسیه برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، پس از اشغال افغانستان توسط طالبان سفارت خود در کابل را تخلیه نکرد و سفیر این کشور از ماه اوت و تصرف پایتخت توسط این گروه، تماس‌های منظمی با طالبان داشته است. 

در این نشست که در مسکو برگزار می‌شود، نمایندگانی از طالبان هم در آن حضور دارند. پیشتر عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان اعلام کرده بود که جمعی از مسئولان بلندپایه طالبان از جمله وزرای خارجه و اقتصاد این گروه عازم مسکو خواهند شد. آمریکا اما تاکید کرده بود که نمایندگانی را به این اجلاس اعزام نمی‌کند.

لاوروف در سخنرانی افتتاحیه خود در این کنفرانس از تلاش‌های طالبان برای تثبیت وضعیت در کشور و اطمینان از عملکرد ساختارهای دولتی تقدیر کرد. تاکنون هیچ کشوری از جمله پاکستان، حکومت امارت اسلامی طالبان را به رسمیت نشناخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین یهودی افغانستان سرزمین مادری را ترک کرد؛ «دو چشمم گریان بود»

محمد یعقوب، فرزند ملا عمر و وزیر دفاع طالبان برای نخستین بار در انظار عمومی ظاهر شد

نشست تهران برای افغانستان بدون نماینده طالبان؛ رئیسی در مراسم افتتاحیه حاضر نشد