راهپیمایی در پاریس به مناسبت شصتمین سالگرد قتل‌عام الجزایری‌های ساکن فرانسه

تظاهرات یادبود «غرق شده‌های سن» روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱
تظاهرات یادبود «غرق شده‌های سن» روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱ Copyright Christophe Ena/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Christophe Ena/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاریس، پایتخت، روز یکشنبه، ۱۷ اکتبر، شاهد یک راهپیمایی به مناسبت شصتمین سالگرد سرکوب شدید تظاهرات مسالمت‌آمیز الجزایری‌های ساکن فرانسه در آخرین سال جنگ علیه استعمار این کشور بود.

آگهی

پاریس، پایتخت، روز یکشنبه، ۱۷ اکتبر، شاهد یک راهپیمایی به مناسبت شصتمین سالگرد سرکوب شدید تظاهرات مسالمت‌آمیز الجزایری‌های ساکن فرانسه در آخرین سال جنگ علیه استعمار این کشور بود.

گروه‌های فعال حقوق‌بشر و گروه‌های ضداستعماری نیز در این تظاهرات شرکت کردند و از دولت فرانسه خواستند مسئولیت خود را در «جنایت‌های استعماری» علیه الجزایر بیشتر بپذیرد و دسترسی به اسناد و آرشیو را آسانتر کند.

راهپیمایی یکشنبه یک روز پس از مراسم رسمی یادبود کشته‌شدگان این تظاهرات صورت گرفت، مراسمی که در آن امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اذعان کرد که «جرائم» مرتکب شده در روز ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ برای جمهوری فرانسه «نابخشودنی» است. این در حالی است که دولت‌ فرانسه تا کنون این واقعه را نادیده می‌گرفت.

تظاهرکنندگان در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ میلادی به دعوت شاخه فرانسوی جبهه آزادی‌بخش میهنی الجزایر که برای آزادی الجزایر از استعمار فرانسه می‌جنگید، در اعتراض به حکومت نظامی که برای الجزایری‌های ساکن فرانسه وضع شده بود، به شکل مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمدند.

رئیس پلیس وقت پاریس اما دستور سرکوب شدید این تظاهرات را صادر کرد. به گفته برگزار کنندگان تظاهرات در آن روز ۱۲ هزار نفر دستگیر و حداقل ۱۲۰ نفر توسط پلیس کشته شدند. گفته می‌شود پلیس فرانسه برخی از تظاهرکنندگان را در رود سن پاریس انداخت تا غرق شوند.

برای خیلی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز یکشنبه، سرکوب تظاهرات در سال ۱۹۶۱ با رشد جریان‌ها سیاسی راست‌افراطی در فرانسه همخوانی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اریک زمور دونالد ترامپ فرانسه می‌شود؟

پادشاه بلژیک برای اولین بار از استعمار کنگو ابراز «تاسف» کرد

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد