چین ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر آزمایش یک موشک مافوق صوت با قابلیت هسته‌ای را رد کرد

hypersonic vehicle
hypersonic vehicle Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رد این ادعا از سوی پکن در حالی است که فایننشال تایمز به نقل از پنج منبع اعلام کرده بود که چین در ماه اوت اقدام به چنین آزمایشی کرده است.

آگهی

چین گزارش فایننشال تایمز مبنی بر آزمایش یک موشک مافوق صوت با قابلیت هسته‌ای در اوایل سال جاری میلادی را تکذیب و اعلام کرد آنچه آزمایش شده در واقع یک وسیله نقلیه فضایی بوده است.

رد این ادعا از سوی پکن در حالی است که فایننشال تایمز به نقل از پنج منبع اعلام کرده بود که چین در ماه اوت اقدام به چنین آزمایشی کرده است.

بر اساس اطلاعات این منابع، این موشک قبل از حرکت به سمت هدف خود، یک بار در فضا به دور کره زمین چرخیده است. به گفته دو تن از این منابع، توانایی چین در انجام چنین آزمایش پیشرفته‌ حتی برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا غافلگیر کننده بوده است.

با این وجود وزارت خارجه چین روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه آزمایش شد موشک نبود، یک وسیله نقلیه فضایی بود.»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با «روتین» خواندن انجام چنین آزمایش‌هایی افزود که زمان انجام آن در ماه ژوئیه بوده است و نه ماه اوت.

او اعلام کرد که چین این وسیله نقلیه فضایی را آزمایش کرده تا بداند آیا قابل استفاده مجدد هست یا خیر؛ تا به این ترتیب از روشی ارزان‌تر و راحت‌تر برای سفر مسالمت‌آمیز انسان‌ها به فضا و بازگشت آنها به کره زمین استفاده کند.

روز دوشنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده از نزدیک شاهد توسعه فعالیت‌های تسلیحاتی چین است اما از اظهارنظر در مورد گزارش اخیر فایننشال تایمز خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران مدعی ساخت موشک فراصوتی شد که با هیچ موشکی قابل انهدام نیست

روسیه موشک مافوق صوت خود را با موفقیت آزمایش کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟