تاکید آمریکا و اروپا بر لزوم همکاری مشترک در مقابل چین و روسیه

دیدار بورل و بلینکن در واشنگتن
دیدار بورل و بلینکن در واشنگتن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورا در دیدار با آنتونی بلینکن، رابطه میان آمریکا و انحادیه اروپا را ویژه و منحصر به فرد خواند.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات گسترده‌ای از جمله تحولات افغانستان گفتگو کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به برگزاری این دیدار تاکید کرد که موضوعاتی چون تعهد ایالات متحده بر همکاری با اتحادیه اروپا برای مقابله با چالش‌های مشترک در ملاقات این دو مقام ارشد طرح شده است.

در این دیدار همچنین بلینکن بر اهمیت پایدار مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کرد. طرفین همچنین ابراز تمایل کردند که به زودی گفتگوهای سطح بالا میان واشنگتن و بروکسل در خصوص روسیه صورت پذیرد.

همچنین دو طرف تاکید کردند که نشست بعدی سطح بالای میان آمریکا و اتحادیه اروپا که قرار است اواخر امسال و در ماه دسامبر برگزار شود بر موضوع چین متمرکز باشد.

به گزارش پایگاه وزارت امور خارجه آمریکا، در بخش دیگری از این دیدار آنتونی بلینکن از راهبرد اتحادیه اروپا در قبال مسائل حوزه اقیانوس هند- آرام استقبال کرد. همچنین بلینکن از حمایت مستمر اتحادیه اروپا از چشم‌انداز اروپایی منطقه بالکان غربی قدردانی و بر تعهد واشنگتن در خصوص پیشبرد مذاکرات الحاق با آلبانی و همچنین مقدونیه شمالی تاکید کرد.

جوزپ بورل هم در این نشست بر لزوم توجه به روابط دو سوی اقیانوس اطلس تاکید و افزود: «اتحادیه اروپا بهترین شریک و متحد ایالات متحده آمریکا است.»

تحسین وزیر امور خارجه آمریکا از مواضع اتحادیه اروپا در قبال موضوعات منطقه اقیانوس آرام و هند در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از ماجرای لغو قرارداد تامین زیردریایی‌های فرانسوی از سوی استرالیا و جایگزینی آمریکا به جای این کشور اروپایی، بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع شکل گرفته بود. مقام‌های فرانسوی در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا دیگر کشورهای اروپایی را به لزوم پیگیری یک راهبرد اثرگذارتر از سوی اتحادیه اروپا در قبال موضوعات دفاعی تشویق کنند.

جوزپ بورل در این دیدار ضمن استقبال از تعامل میان اروپا و دولت جدید ایالات متحده آمریکا بر لزوم تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا برای رسیدگی مشترک به موضوعات سیاست خارجی، امنیت و چالش‌های جهانی تاکید کرد.

او همچنین در خصوص روابط میان آمریکا و اروپا گفت: «اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک رابطه مهم و منحصر به فرد دارند. ما نه تنها به این دلیل که شریک یکدیگر در موضوعات مختلف هستیم، بلکه به این دلیل که دوستان و متحدان به ما نگاه می کنند و از ما انتظار دارند که برای مقابله با چالش‌های جهانی با یکدیگر همکاری کنیم، به همکاری نزدیک خود ادامه می دهیم.»

آقای بورل همچنین در خصوص همکاری‌ها درباره مسائل سیاست خارجی و امنیتی میان طرفین تاکید کرد. بورل در این نشست ضمن بررسی آخرین تحولات افغانستان با بلینکن، مهمترین اولویت جامعه بین‌الملل را جلوگیری از فروپاشی اجتماعی و اقتصادی این کشور دانست و همچنین بر ضرورت همکاری‌های مشترک برای یافتن راه حل‌های گوناگون برای مردم افغانستان تاکید کرد.

طرفین در بخش دیگری از این دیدار بر عزم خود برای آغاز گفتگوها در زمینه امنیت و دفاع تا پایان سال جاری میلادی تاکید کردند.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از راه‌اندازی یک کانال اختصاصی برای بحث در خصوص چالش‌های مشترک امنیتی و دفاعی بر اساس دستور مورد توافق اتحادیه اروپا و آمریکا در اجلاس دو طرف که قرار است در ماه ژوئن سال آینده برگزار شود، استقبال کرد. وی در ادامه از حمایت ایالات متحده برای دفاع قوی‌تر و توانمندتر اروپایی استقبال و تاکید کرد که توانایی‌های بیشتر دفاعی اروپا تاثیر مثبتی بر امنیت اقیانوس اطلس و همچنین تقویت ناتو خواهد گذاشت.

طرفین در این دیدار همچنین نگرانی‌های مشترک خود را در خصوص افزایش قیمت انرژی و تاثیر آن بر بهبود اقتصاد جهانی مورد بحث قرار دادند و موافقت کردند که جلسه‌ای در اوایل سال ۲۰۲۲ در این خصوص میان وزیران انرژی ایالات متحده و اتحادیه اروپا برگزار شود.

این دیدار در حالی برگزار شد که انریکه مورا، معاون آقای بورل در تهران با مقام‌های ایرانی بر سر ادامه مذاکرات هسته‌ای به بحث نشسته بود. با این حال گزارشی در خصوص گفتگو درباره موضوعات مربوط به ایران از دیدار بلینکن و بورل منتشر نشده است.

در همین حال بلینکن روز پنجشنبه، ۱۴ اکتبر، با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه آمریکا پیش از این دیدار تاکید کرده بود که واشنگتن و ریاض در خصوص موضوعات مختلفی با یکدیگر همکاری دارند که از آن جمله می‌توان به مسائل یمن و ایران نیز اشاره کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای بازسازی اعتماد از دست رفته اروپا و آمریکا با برنامه‌ریزی دیدار بورل‌ و بلینکن

بلینکن: ما نقش خود را در افغانستان ایفا کردیم

تداوم جنگ در نوار غزه و حملات هوایی به رفح با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل