تلاش برای بازسازی اعتماد از دست رفته اروپا و آمریکا با برنامه‌ریزی دیدار بورل‌ و بلینکن

European Union foreign policy chief Josep Borrell
European Union foreign policy chief Josep Borrell Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هم اکنون آنتونی بلینکن در پاریس است تا با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود گفتگو کند. او سعی دارد اعتماد از میان رفته میان کشورش و فرانسه در پی هم‌پیمانی آمریکا با استرالیا و بریتانیا در منطقه هند و اقیانوس آرام را بازسازی کند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در جریان نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ اعلام کرد که هفته آینده با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا به حل و فصل اختلافات در موضوع چگونگی رابطۀ قاره سبز با ایالات متحده بپردازند.

آقای بورل گفت: «ما باید گفتگوها میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده را تقویت کنیم و از طرح مسائل مشکل سازی همچون توافقنامه دفاعی "آکوس" که میان استرالیا، آمریکا و بریتانیا وضع شده، اجتناب کنیم.»

او افزود: «من هفته آینده در واشنگتن با آنتونی بلینکن دیدار می‌کنم... اگرچه مشارکت اتحادیه اروپا و ایالات متحده بسیار مهم و غیرقابل جایگزینی است اما این مشارکت باید پایه محکمی داشته باشد.»

قرار است مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۱۳ اکتبر به واشنگتن برود تا با آنتونی بلینکن و دیگر اعضای دولت ایالات متحده گفتگو کند.

او افزود: «بعد از افغانستان، پیمان "آکوس" پیام واضحی از سوی ایالات متحده دربارۀ اولویت‌های این کشور در قبال چین بود و ما باید خود را با آن وفق دهیم.»

این دیدار در حالی هفته آینده در واشنگتن انجام خواهد شد که هم اکنون آنتونی بلینکن در پاریس است تا با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود گفتگو کند. او سعی دارد در جریان این گفتگوها اعتماد از میان رفته میان کشورش و فرانسه در پی هم‌پیمانی آمریکا با استرالیا و بریتانیا در منطقه هند و اقیانوس آرام را بازسازی کند.

یکی از اولین پیامدهای امضای این پیمان، لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسوی‌ از سوی استرالیا بود.

آقای بورل در ادامه سخنانش در پارلمان اروپا گفت: «تعهدی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمان گفتگو با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پذیرفت، بسیار مهم بود زیرا باعث شد که ایالات متحده ضرورت وجود یک دفاع قوی و کارآمد اروپایی را به رسمیت بشناسد و مصمم به تقویت ناتو شود. مذاکرات ما با آنتونی بلینکن نیز بر محور موضوعات دفاعی و امنیتی استوار خواهد بود.»

او در پایان گفت: «اگرچه روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک رکن اساسی برای رفاه و آزادی است؛ اما ما باید همواره خودمختاری خود را حفظ کنیم زیرا منافع ما همیشه منطبق با منافع آنها نیست.»

قرار است عصر سه‌شنبه ۵ اکتبر نیز جوزپ بورل در اجلاس غیررسمی رهبران اتحادیه اروپا در اسلوونی شرکت کند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا پس از تحولات در افغانستان و تشکیل پیمان «آکوس» خواستار انجام «بحث‌های راهبردی درباره نقش اتحادیه در صحنه بین‌المللی» شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاکید آمریکا و اروپا بر لزوم همکاری مشترک در مقابل چین و روسیه

فرانسه پس از «رسوایی زیردریایی‌ها» سه ناوچه به یونان می‌فروشد

جنجال قرارداد زیردریایی‌های اتمی؛ تاثیر بر جایگاه فرانسه در پیمان ناتو و «استقلال استراتژیک» اروپا