فرانسه در راستای خودمختاری نظامی بیشتر اروپا به جمهوری چک توپ جنگی می‌فروشد

توپ خودکششی چرخدار فرانسوی
توپ خودکششی چرخدار فرانسوی Copyright ویکی‌پدیا
Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر پایه توافق مورد نظر، بیشتر سلاح‌های فروخته شده فرانسوی قرار است در جمهوری چک مونتاژ شوند.

آگهی

یک مقام وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) گفت که کشورش در راستای خودمختاری دفاعی بیشتر اتحادیه اروپا، قصد دارد طی قراردادی به ارزش ۲۵۷ میلیون یورو، ۵۲ عراده توپ جنگی خودکششی چرخدار به جمهوری چک بفروشد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه پس از عقد قرارداد فروش ۳ فروند ناوچه رزمی به ارزش ۳ میلیارد یورو با یونان و امضای یک قرارداد همکاری با این کشور، گفت که اروپا وقتی پای دفاع از منافع در میان است، باید از «ساده‌لوحی» دست بردارد و ظرفیت نظامی خود را تقویت کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

فرانسه در اوایل ماه جاری میلادی به دلیل آن که استرالیا قرارداد دهها میلیارد یورویی خرید زیردریایی‌ با قابلیت رانشی اتمی از این کشور را لغو کرده و وارد یک توافق سه‌جانبه امنیت هسته‌ای با آمریکا و بریتانیا شد، با هر سه کشور دچار اختلاف گردید.

قرار است فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در روز پنجشنبه برای امضای قرارداد فروش توپ به پراگ، پایتخت جمهوری چک سفر کند. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر از قول مقام فرانسوی بدون ذکر نام او نوشت: «توافق ما در این زمان، پس از آن صورت می‌گیرد که جمهوری چک در سطح راهبردی به ما نزدیک‌تر شده است. اما این توافق همچنین چشم‌اندازی است از آن چه که سیاست دفاعی اروپا باید به آن نزدیک شود.»

بر پایه توافق مورد نظر، بیشتر سلاح‌های فروخته شده فرانسوی قرار است در جمهوری چک مونتاژ شوند.

توپ‌هایی که فرانسه می‌خواهد به جمهوری چک بفروشد «کائزار» یا «کایسار» (CAESAR) نام دارد که تداعی‌کننده نام شخصیت تاریخی «سزار» یا قیصر است، اما در واقع واژه‌ای اختصاری برگرفته از حروف اول ترکیبی در زبان فرانسه است که فارسی آن «کامیون مجهز به سامانه توپخانه‌ای» می‌شود.

فرانسه همچنین به هدف کمک به راهبرد نظامی مشترک اروپایی در سطحی گسترده‌تر، تلاش کرده است تا متحدان اروپایی خود را نیز وارد عملیات نظامی در منطقه ساحل آفریقا کند، جایی که در آن حدود ۵ هزار نیروی ضد تروریسم این کشور در حال مبارزه با شبه نظامیان اسلام‌گرا هستند.

جمهوری چک یکی از نه کشوری است که نیروهای ویژه آن با گروه نظامی مشترک اروپایی همکاری دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راست میانه در جمهوری چک در بحبوحه افزایش قیمت‌ها و موج کرونا دولت تشکیل داد

فسخ «قرارداد قرن»؛ چگونه فروش زیردریایی‌ به بحران بین فرانسه و آمریکا تبدیل شد؟

پلیس فرانسه در بازرسی از ملک آلن دلون ۷۲ قبضه سلاح گرم و بیش از ۳ هزار گلوله کشف کرد