تزریق واکسن مدرنا به گروه‌های سنی جوان در سوئد، دانمارک و فنلاند متوقف شد

واکسن مدرنا
واکسن مدرنا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار خبر‌های مربوط به عوارض جانبی واکسن مدرنا، ارزش سهام این شرکت در بازار معاملات بورس روز چهارشنبه با افت ۴.۹ درصدی روبرو شد و به ۳۱۶ هزار و یازده دلار کاهش یافت.

آگهی

سوئد، دانمارک و فنلاند اعلام کردند که در پی گزارش عوارض جانبی نادرِ قلبی-عروقی، استفاده از واکسن مدرنا برای گروه‌های سنی جوان را متوقف کرده‌اند.

نهاد متولی بهداشت در سوئد با اعلام این مطلب یادآور شده که استفاده از واکسن‌ِ کووید مدرنا را برای متولدین سال ۱۹۹۱ و به بعد متوقف کرده زیرا گزارش‌هایی مبنی بر بروز برخی عوارض جانبی معدود نظیر میوکاردیت (التهاب و نکروز عضله قلب) و پریکاردیت (آماس حاد یا مزمن کیسهٔ غشایی دربرگیرندهٔ قلب) در بین نوجوانان و جوانان واکسینه شده دریافت کرده است.

عوارض یاد شده برای افراد جوان واکسینه شده با واکسن مدرنا مشکلاتی نظیر التهاب قلب و یا دیواره آن را رقم زده است.

آژانس بهداشت سوئد با اشاره به اینکه ارتباط این عوارض با دریافت واکسن مدرنا به ویژه پس از دُز دوم تا حد زیادی روشن شده تاکید کرد که خطرابتلا به ویروس در این کشور بسیار پایین آمده است.

در پی انتشار خبر‌های مربوط به عوارض جانبی واکسن مدرنا، ارزش سهام این شرکت در بازار معاملات بورس روز چهارشنبه با افت ۴.۹ درصدی (۱۶.۰۸چیزی نزدیک به دلار) روبرو شد و به ۳۱۶ هزار و یازده دلار کاهش یافت.

سخنگوی شرکت مدرنا در واکنشی ایمیلی اعلام کرد که این شرکت آمریکایی از تصمیم‌ نهاد‌های نظارتی در دانمارک و سوئد مبنی بر توقف استفاده از واکسن تولیدی این شرکت برای افراد جوان به دلیل عوارض نادری چون میوکاردیت و یا پریکاردیت مطلع شده است.

وی در ادامه یادآور شد: «این موارد معمولا بسیار نادر و در عین حال خفیف است و افراد در مدت زمان کوتاهی پس از درمان و استراحت بهبود می‌یابند.»

به گفته سخنگوی شرکت مدرنا: «خطر میوکاردیت برای افرادی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد و واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری است.»

بر اساس نتایج یک تحقیق در آمریکا که هنوز از سوی دیگر محققان مورد راستایی آزمایی قرار نگرفته، افراد جوانِ زیر بیست سال پس از ابتلا به بیماری کووید۱۹ دست کم ۶ بار بیشتر از واکسینه‌شده‌ها دچار میوکاردیت می‌شوند.

کشورهای شمالی در حالی تصمیم به توقف استفاده از واکسن مدرنا برای گروه‌های سنی جوان گرفته‌اند که اتحادیه اروپا پیشتر مجوز استفاده از این واکسن برای افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله را صادر کرده بود.

دانمارک نیز اعلام کرده به رغم آنکه اصل را بر استفاده از واکسن فایزر/بیون‌تک برای ایمن‌سازی افراد ۱۲ تا ۱۷ سال در برابر بیماری کووید۱۹ گذاشته اما در عین حال تصمیم گرفته با در پیش گرفتن احتیاط هرگونه استفاده احتمالی از واکسن مدرنا را برای افراد زیر ۱۸ سال متوقف کند.

سازمان بهداشت دانمارک به تازگی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب یاد آور شده: «در داده‌های اولیه نوعی نشانه‌های مشکوک مبنی بر احتمال افزایش خطر التهاب قلب در صورت انجام واکسیناسیون با داروی تولیدی شرکت مدرنا دیده می‌شود.»

این بیانیه به داده‌های یک مطالعهِ هنوز منتشر نشده از سوی «نُردیک استادی» اشاره دارد که قرار است برای ارزیابی‌های بیشتر در اختیار آژانس دارویی اروپا قرار گیرد.

سازمان بهداشت دانمارک با این وجود پیش‌بینی کرده که اطلاعات نهایی مرتبط با نتایج این تحقیق تا یک ماه دیگر منتشر خواهد شد.

فنلاند هم در زمینه توقف واکسن مدرنا نزد جوانان به سوئد و دانمارک پیوست

کشور فنلاند نیز اعلام کرد بنا با آنچه افزایش خطر ابتلا به التهاب قلب و عوارض جانبی نادر مرتبط با استفاده از واکسن مدرنا در گروه های سنی پایین خوانده شده، به سایر کشورهای شمال اروپا پیوسته است.

موسسه بهداشت و رفاه فنلاند روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که تزریق واکسن مدرنا به افراد زیر ۳۰ سال در این کشور متوقف شده است.

مقامات بهداشتی فنلاند در عین حال تاکید کرد‌ه‌اند که برای این گروه سنی از این پس تنها از واکسن فایزر/بیون‌تک استفاده خواهد شد.

آژانس دولتی متولی بهداشت و درمان در کشور فنلاند یادآور شده که این تصمیم پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی قرار گرفتن مردان و پسران جوان در معرض خطر ابتلا به میوکاردیت اتخاذ شده است.

آگهی

توییتر یوورنیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کووید-۱۹؛ از عذرخواهی نخست وزیر فنلاند تا تعلیق حق رای سه قانون گذار در لتونی

کووید۱۹؛ کودکان ۵ تا ۱۱ ساله از ماه آینده در آمریکا واکسینه می‌شوند

مطالعه گسترده درباره میزان اثربخشی واکسیناسیون در فرانسه؛ نتایج چه می‌گوید؟