موفقیت چشمگیر قرص ضد کرونای شرکت مرک؛ کاهش ۵۰ درصدی موارد بستری در میان مبتلایان

قرص ضد ویروس کرونای تولید شرکت داروسازی مرک
قرص ضد ویروس کرونای تولید شرکت داروسازی مرک Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت مرک می‌گوید در تحقیقات بالینی مربوط به داروی ضد ویروسی تولید این شرکت، نتایج بسیار امیدوار کننده‌ای حاصل شده که می‌تواند جهان را نسبت به کنترل و مقابله بهتر در مقابل ویروس کرونا امیدوار کند.

آگهی

شرکت داروسازی مرک می‌گوید قرص تولید این شرکت در آزمایش‌های بالینی توانسته میزان موارد بستری در افرادی را که به ویروس کرونا مبتلا هستند تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

در صورتی که در مراحل بعدی نیز کارایی این دارو به اثبات برسد، پیشرفت بزرگی در مسیر کنترل همه‌گیری کرونا حاصل شده است.

شرکت داروسازی مرک با انتشار گزارشی از نتایج تحقیقات خود تاکید کرده این نتیجه برای کسانی که به بیماری مبتلا شده‌اند صادق است. این مطالعه روی ۷۷۵ فرد بزرگسال مبتلا به کووید ۱۹ با علائم خفیف و یا متوسط، صورت پذیرفته و نتایج امیدوار کننده‌ای به دست آمده است. این شرکت اعلام کرده برای دریافت مجوزهای لازم از مراکز مربوطه در ایالات متحده آمریکا برای تولید این دارو اقدام خواهد کرد.

در این طرح، نیمی از بیماران در یک دوره ۵ روزه داروی خوراکی تولید شرکت مرک به نام مولنوپیراویر را دریافت کردند و به نیم دیگر بیماران دارونما داده شد. پس از پایان این دوره، ۱۴ درصد از کسانی که دارونما دریافت کرده بودند در بیمارستان بستری شدند، این در حالیست که در میان کسانی که داروی مولنوپیراویر مصرف کرده بودند تنها ۷ درصد بستری مشاهده شد. شرکت مرک همچنین اعلام کرده هیچیک از کسانی که داروی این کمپانی را مصرف کرده‌اند جان خود را از دست نداده‌اند این در حالیست که در گروه دیگر، ۸ مرگ به ثبت رسیده است.

یک گروه مستقل از پزشکان متخصص که این مراحل آزمایشی را زیر نظر داشتند پس از مشاهده این نتایج قوی، توصیه کردند فاز آزمایشی پایان داده شود، چرا که نتایج بسیار قابل توجهی حاصل شده است. این رویه‌ای معمول است و زمانی که نتایج اولیه نشان دهد یک دارو به شکل واضحی موثر واقع شده، شرکت‌ها از انجام آزمایش‌های بیشتر خودداری می‌کنند و سریعا برای دریافت مجوز از مراکز مربوطه درخواست اجازه تولید می‌کنند.

بیمارانی که در این طرح مورد آزمایش قرار گرفته‌اند در مدت ۵ روز ۸ قرص دریافت کرده‌اند. مرک می‌گوید در میان کسانی که مولنوپیراویر دریافت کرده‌اند عوارض‌هایی مشاهده شده است. این شرکت جزئيات بیشتری در این رابطه منتشر نکرده است.

دکتر دین لی، نایب رئیس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرک به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «این دارو از آنچه فکر می‌کردیم موفق‌تر و اثرگذارتر عمل کرده است. وقتی شما پس از مصرف یک دارو شاهد کاهش ۵۰ درصدی میزان بستری شدن و مرگ و میر هستید، این یعنی یک اثر بالینی قابل توجه به ثبت رسیده است.»

نتایج مطالعات قبلی نشان داده که این دارو برای کسانی که قبلا با نوع شدید بیماری کووید درگیر بوده و بستری شده‌اند، مناسب نیست.

ایالات متحده در حال حاضر یک داروی ضد ویروسی به نام رمدسیویر را تایید کرده که به صورت وریدی برای کسانی که به صورت شدید با بیماری کرونا درگیر هستند، تزریق می‌شود. در صورتی که قرص تولیدی شرکت مرک بتواند مجوزهای لازم را کسب نماید، تحولی چشمگیر در مسیر مقابله و کنترل همه‌گیری کرونا حاصل شده است.

بسیاری از کارشناسان عفونی و بهداشتی از جمله آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، مدت‌هاست که خواهان تولید قرص مناسبی هستند که بیماران بتوانند در هنگام ظاهر شدن علائم بیماری کووید-۱۹ مصرف کنند؛ همانطور که داروی استاندارد آنفلوانزا تامیفلو به مبارزه با بیماری آنفلوانزا کمک می‌کند. چنین داروهایی به عنوان کلید کنترل امواج عفونی در آینده و کاهش تاثیر همه‌گیری شناخته می‌شود.

آنطور که نتایج تحقیقات مرک نشان می‌دهد، قرص مرک با ایجاد اختلال توانایی ویروس کرونا در کپی کردن کد ژنتیکی و قدرت تولید مثل را از این ویروس سلب می‌کند. دولت ایالات متحده متعهد شده ۱.۷ میلیون از این دارو را در صورتی که از سوی FDA مجاز اعلام شود، خریداری کند. شرکت مرک اعلام کرده می‌تواند ۱۰ میلیون عدد از این قرص را تا پایان سال جاری میلادی تولید کند. این شرکت هنوز تخمینی از قیمت تمام شده این قرص ارائه نکرده است.

این تنها قرصی نیست که برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ در دست بررسی است. شرکت‌های دیگری از جمله فایزر داروهای مشابهی را مطالعه می‌کنند که بتواند بر ویروس کرونا غلبه کند. فایزر اعلام کرده در هفته‌ها و شاید هم ماه‌های آتی می‌تواند نتایج مربوط به داروهای در حال بررسی خود را منتشر کند.

پیش از آنکه مرحله آزمایش بالینی داروی شرکت مرک به صورت زودهنگام به پایان برسد، این شرکت از بیش از ۱۵۰۰ بیمار در سراسر جهان برای حضور در این مرحله ثبت نام کرده بود. نتایج گزارش شده در روز جمعه شامل بیمارانی بود که در مناطقی مختلفی از جهان از جمله آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و ایالات متحده آمریکا در این طرح حضور داشتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از قطره چشمی که می‌تواند جایگزین عینک مطالعه شود

رویترز: سازمان جهانی بهداشت در صدد تامین قرص‌های ضد کووید ۱۰ دلاری برای کشورهای فقیر است

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند