آلمان یک فرد مظنون به جاسوسی برای ترکیه را دستگیر کرد

پلیس آلمان
پلیس آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرد دستگیر شده به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شبکه تحت رهبری فتح‌الله گولن، یار سابق و مخالف سرسخت فعلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متهم شده است.

آگهی

یک فرد مظنون به جاسوسی از جنبشِ تحت ریاست فتح‌الله گولن، چهره مذهبی مخالف دولت ترکیه در کشور آلمان بازداشت شد.

دادستانی فدرال آلمان روز جمعه با اعلام این خبر تصریح کرد که فرد یاد شده یک تبعه کشور ترکیه است که در هتلی واقع در شهر دوسلدورف آلمان دستگیر شده است.

به گفته مقامات قضایی آلمان این فرد مظنون به جاسوسی از «جنبش خدمت»، جریان تحت رهبری فتح‌الله گولن است که اکنون زندگی در تبعید را در ایالات متحده می‌گذراند وآنکارا بارها از واشنگتن خواستار استراداد وی شده است.

فرد یاد شده «علی.د» معرفی شده و دادستانی آلمان اعلام کرده است که وی روز هفدهم ماه گذشته میلادی بر اساس اطلاعات به دست آمده دستگیر شده است.

دادستانی ویژه رسیدگی به پرونده‌های جاسوسی در دستگاه قضایی آلمان اعلام کرده که این پرونده مراحل اولیه و مقدماتی خود را طی می‌کند و قرار است در جریان دادرسی اتهام‌های مطرح علیه فرد دستگیر شده مبنی بر فعالیت به عنوان عامل سرویس‌های مخفی و نیز نقض قوانین مربوط به سلاح مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این منبع، فرد یاد شده مظنون است که اطلاعات مربوط به شبکه تحت رهبری فتح‌الله گولن، یار سابق و مخالف سرسختِ کنونیِ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را جمع‌آوری می‌کرده و پس از لو رفتن توسط نیروهای امنیتی آلمان دستگیر شده است.

گفته می‌شود که مرحله بعدی عملیات جاسوسی که این فرد در خاک آلمان آغاز کرده بود انتقال داده‌های جمع‌آوری شده به سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه بوده است.

نشریه آلمانی «تاگ‌اشپییگل» به نقل از مقامات ایالت «نوردراین-وستفالن» که شهرهای دوسلدورف و کلن در آن واقع شده این احتمال را مطرح کرده که فرد مظنون به جاسوسی برای آنکارا در تدارک حمله‌ای به اعضای شبکه فتح‌الله گولن بوده است.

منابع امنیتی همچنین به این روزنامه گفتند که «علی. د» یک تبعه ترک و دارای گرایش راست افراطی است که قبلا به استخدام سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه درآمده است.

این فرد ۴۰ ساله پس از آنکه کارمند هتل محل اقامت او در دوسلدورف هنگام نظافت اسلحه‌ای در اتاق وی پیدا کرد از سوی ماموران پلیس بازداشت شد.

کارمند هتل با مشاهده سلاح در اتاق بلافاصله مسئولان خود را مطلع کرده و آنها نیز پلیس را در جریان قرار داده بودند.

دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده همچنین اتهامی مبنی بر همراه داشتن دویست گلوله علاوه بر حمل سلاح را علیه این فرد مطرح خواهند کرد.

شبکه گولن از سوی مقامات ترکیه به طراحی و تدارک کودتای نافرجامی متهم است که سال ۲۰۱۶ در این کشور به اجرا گذاشته شد اما به سرعت شکست خورد.

دولت ترکیه پس از این ماجرا اقدام به سرکوب بی‌امان افراد منتسب به شبکه گولن کرد و این اقدامات سپس به جریان اپوزیسیونِ حامی کردها و نیز جامعه مدنی در این کشور گسترش یافت.

بر اساس آماری که فرانس‌پرس به آن استناد کرده، از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۳۰۰ هزار نفر در این کشور از جمله شماری از کارمندان دولت و اعضای نیروهای مسلح به ظن ارتباط با شبکه گولن دستگیر و بازداشت و نزدیک به ۳ هزار نفر نیز به مجازات حبس ابد محکوم شده‌‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشریه ولت: آلمان دیپلماتی را برای ارزیابی روابط خود با طالبان به افغانستان می‌فرستد

خنثی‌سازی طرح «آدم‌ربایی» در استان وان؛ ترکیه: شبکه «جاسوسی» ایران را منهدم کردیم

رئیس جمهوری ترکیه گولن را «تروریست» خواند