وزیر دفاع آمریکا: فروپاشی ارتش افغانستان همه ما را غافلگیر کرد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا Copyright AP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوید آستین: «ما درجه فساد و بی‌کفایتی ارتش افغانستان را درک نکرده بودیم. ما به ابعاد خسارات ناشی از جابه‌جایی‌های دائم در فرماندهی ارتش به دستور اشرف غنی توجه نکرده بودیم.»

آگهی

فرماندهان نظامی ارشد ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر برای نخستین بار مسئولیت اشتباهات خود و یک «شکست استراتژیک» در برابر طالبان در افغانستان را پذیرفتند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که برای پاسخ به پرسش‌های کمیته نیروهای مسلح سنا به ساختمان کنگره رفته بود گفت: «این واقعیت که ارتش افغانستان که ما و شرکایمان آموزش داده بودیم، عمدتا بدون شلیک یک گلوله از هم فروپاشید همه ما را غافلگیر کرد.»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک و ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام (مرکز فرماندهی ایالات متحده) نیز در جلسه روز سه‌شنبه سنا برای نخستین بار پذیرفتند که به جو بایدن توصیه کرده بودند برای جلوگیری از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی باید در این کشور بمانند.

جمهوریخواهان جو بایدن را متهم می‌کنند که درباره توصیه‌های نظامی برای نگاه داشتن شماری از نیروها در افغانستان دروغ گفته است. آقای بایدن در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود تا جایی که به خاطر دارد، کسی چنین توصیه‌ای به او نکرده است.

خروج سراسیمه و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان همزمان با پیشروی‌های برق‌آسای طالبان در این کشور و سقوط ناباورانه کابل، انتقادها از جو بایدن در ایالات متحده را دوچندان کرده است.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا درباره تحلیل غلط پنتاگون از شرایط افغانستان گفت: «ما درجه فساد و بی‌کفایتی ارتش افغانستان را درک نکرده بودیم. ما به ابعاد خسارات ناشی از جابه‌جایی‌های دائم در فرماندهی ارتش به دستور اشرف غنی توجه نکرده بودیم. ما پیش‌بینی نکرده بودیم که توافق طالبان با چهار فرمانده محلی پس از توافق دوحه همچون گوله برفی که به بهمن تبدیل می‌شود، می‌تواند چنین اثر مخربی داشته باشد. ما فکر نمی‌کردیم که توافق دوحه اینگونه روحیه ارتش افغانستان را از بین برده باشد.»

ژنرال مارک میلی در جلسه روز سه‌شنبه کمیته تحقیق سنا، خروج ایالات متحده از افغانستان را شکست استراتژیک خواند و گفت: «دشمن در کابل به قدرت رسیده است. عبارت دیگری به جز این [شکست استراتژیک] برای توصیف این وضعیت وجود ندارد.» 

 این فرمانده ارشد نظامی همچنین تاکید کرد که خطر بازسازی القاعده یا داعش در افغانستان بسیار واقعی و جدی است.

عملکرد ایالات متحده و نیروهای ناتو که ۲۰ سال میلیاردها دلار برای ساخت ارتشی که توانایی مقاومت جزئی در برابر شورشیان طالبان را نداشت هزینه کردند، در سطح جهانی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

رئیس ستاد ارتش آمریکا به کمیته تحقیق سنا گفت خروج مشاوران آمریکایی از میان یگان‌های ارتش افغانستان در سه سال گذشته قطعا سهم عمده‌ای از ارزیابی اشتباه ما درباره توانایی‌های آن‌ها داشت: «نمی‌توانستیم به‌طور کامل روحیه و اراده فرماندهی را ارزیابی کنیم. می‌توانیم هواپیماها، کامیون‌ها، خودروهای نظامی و غیره را بشماریم ولی نمی‌توانیم دل و جان انسان‌ها را با ماشین اندازه بگیریم.»

در این جلسه هنگامی که یکی از سناتورها از فرماندهان نظامی پرسید آیا اعتبار ایالات متحده پس از خروج آشفته از افغانستان آسیب دیده است، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش، نظرات متفاوتی بیان کردند.
لوید آستین گفت به نظر من اعتبار ما همچون گذشته محکم و استوار است. اما ژنرال مک‌میلی گفت: «فکر می‌کنم متحدان و شرکای ما در سراسر جهان و همچنین دشمنان، اعتبار ما را با دقت بسیاری از نو خواهند سنجید. فکر می‌کنم آسیب واژه‌ای باشد که بتوان [در این شرایط] به کار برد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف «افغان‌اواک» خواستار افزایش کمک‌های آمریکا برای خارج کردن شهروندان در خطر شد

سخنرانی نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل لغو شد

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است