سخنرانی نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل لغو شد

غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل
غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این طالبان از سازمان ملل خواسته بودند تا به جای آقای اسحاق‌زی، به نمایندۀ جدید افغانستان در این سازمان یعنی محمد سهیل شاهین فرصت دهند که به عنوان نماینده افغانستان در این نشست سخنرانی کند.

آگهی

سفیر افغانستان در سازمان ملل خواستار حذف نام کشورش از فهرست کشورهایی شد که قرار بود نمایندۀ آنها روز دوشنبه یعنی در آخرین روز برگزاری نشست مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کنند.

مونیکا گریلی، سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این باره اعلام کرد: «این کشور از مشارکتش در بحث عمومی کناره‌گیری کرده و برای این کار نیز هیچ دلیلی ارائه نداده است.»

مطابق برنامه از پیش تعیین شده قرار بود غلام اسحاق‌زی که از سوی دولت پیشین اشرف غنی به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل گمارده شده بود، امروز دوشنبه به نمایندگی از کشورش در این رویداد بین‌المللی سخنرانی کند.

هیئت نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد دربارۀ تغییر این برنامه، آن هم در آخرین لحظات توضیحی نداده است.

پیش از این طالبان که از ماه اوت قدرت را در افغانستان در اختیار دارند، از سازمان ملل خواسته بودند تا به جای آقای اسحاق‌زی، به نمایندۀ جدید افغانستان در این سازمان یعنی محمد سهیل شاهین فرصت دهند که به عنوان نماینده افغانستان در این نشست سخنرانی کند.

اما به گفته یکی از مقامات سازمان ملل که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه صحبت کرده، این درخواست تنها یک هفته پیش از این طرح شده و بنابراین برای هرگونه ترتیب اثری، بسیار دیر ارایه شده است.

پیش از این وضعیت مشابهی نیز دربارۀ کشور میانمار مطرح بود. چرا که هم رژیم کودتا و هم سفیر منصوب شده از سوی آنگ سان سوچی در سازمان ملل، هر دو خواستار سخنرانی در این نشست بودند.

درنهایت نیز در پی یک توافق غیررسمی میان ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه مقرر شد تا هیچ نماینده‌ای از سوی این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نکند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آمریکا: فروپاشی ارتش افغانستان همه ما را غافلگیر کرد

اردوغان: اگر دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود، توافقی برای فرودگاه کابل در کار نخواهد بود

وزیر امور خارجه آلمان: نمایش طالبان در سازمان ملل هیچ دردی را دوا نمی‌کند