اردوغان: اگر دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود، توافقی برای فرودگاه کابل در کار نخواهد بود

فرودگاه بین‌المللی کابل
فرودگاه بین‌المللی کابل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر تاکید کرده بود که طالبان هیچ تمایلی برای حضور نیروهای ترکیه در فرودگاه بین‌المللی کابل ندارند و چنین کاری می‌تواند تصویر بدی از ترکیه در افکار عمومی افغانستان شکل دهد.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت اگر دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل نشود، کشورش با طالبان برای اداره فرودگاه بین‌المللی کابل توافق نخواهد کرد.

این تهدید در حالی بیان می‌شود که پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تاکید کرده بود که این گروه هیچ تمایلی برای حضور نیروهای ترکیه در فرودگاه بین‌المللی کابل ندارند و چنین کاری می‌تواند تصویر بدی از ترکیه در افکار عمومی افغانستان شکل دهد.

پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و سقوط کابل، ترکیه به‌عنوانی عضوی از ناتو خواستار تامین امنیت فرودگاه کابل شده بود. امری که محقق نشد.

ذبیح‌الله مجاهد در آخرین روزهای حضور نیروهای ناتو در افغانستان با رد این درخواست ترکیه گفته بود: «با وجود مسلمان و برادر بودن مردم ترکیه و خواست ما برای داشتن روابط حسنه با آن‌ها و برقراری روابط دیپلماتیک قوی و سفارتی با آن‌ها، مشکل ما با ادامه فعالیت نظامیان ترکیه در افغانستان آن هم در چارچوب ناتو این بود که خدای ناخواسته بین ما و ترکیه بدبینی‌هایی ایجاد نشود چون مردم افغانستان نسبت به حضور نیروی نظامی خارجی بسیار حساس هستند و به همین دلیل حضور نظامی آنها می‌توانست موجب بروز تنش میان دو کشور شود.»

اردوغان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «کابینه افغانستان فراگیر (همه‌شمول) نیست و تمام [گروه‌ها] را نمایندگی نمی‌کند. تا وضعیت این است، ما به افغانستان نمی‌رویم. اما اگر دولت انعطاف بیشتری از خود نشان دهد، ترکیه می‌تواند به آنجا برود.»

قطر، بزرگ‌ترین متحد ترکیه در خاورمیانه، ۸ سال میزبان دفتر سیاسی طالبان بود. مذاکرات طالبان با ایالات متحده آمریکا که مقدمات بازگشت این گروه اسلام‌گرا به قدرت را فراهم کرد، در دوحه انجام شد. فراتر از این، قطر نخستین کشوری بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل، یک هواپیمای حامل گروهی از تکنیسین‌ها را به فرودگاه بین‌المللی پایتخت افغانستان اعزام کرد.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید این کشور خواهان مشارکت همه گروها در دولت آینده افغانستان و حضور زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنرانی نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل لغو شد

سردرگمی نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان؛سفیر دولت پیشین در تاجیکستان: از نظام طالبان اطاعت نمی‌کنیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد