انتخابات آلمان؛ نگاهی به مسئله کودکان بی‌بضاعت و شکاف اجتماعی رو به رشد

انتخابات آلمان؛ نگاهی به مسئله کودکان بی‌بضاعت و شکاف اجتماعی رو به رشد
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«شمار رأی‌دهندگان این منطقه خیلی کم است و خیلی از ساکنان اینجا کمک‌هزینه دولتی می‌گیرند و برای همین سیاستمداران می‌دانند که چنین مناطقی منفعتی برایشان ندارد.»

آگهی

«کودکان را برای زندگی تقویت کنیم»، این شعار کانونی است در فرانکفورت آلمان که به کودکان کم‌بضاعت کمک می‌کندو در این کانون به بچه‌ها ناهار می‌دهند و در انجام تکالیف کمکشان می‌کنند. این کانون که خانه دوم بسیاری از این بچه‌ها شده، در زمان همه‌گیری تعطیل بود و خیلی از شاگردانش بلاتکلیف ماندند.

زبان آلمانی برخی ازاین بچه‌ها افت کرده و تعدادی‌شان هم از درس‌ عقب افتاده‌اند. مدارس از نو بازشده اما برای بچه‌های کم‌بضاعت رسیدن به بقیه آسان نیست. مدارس برای این‌کار بودجه می‌خواهند. اما دنیل شرودر، مدیر کانون فرانکفورت می‌گوید سیاستمداران این خانواده‌ها را فراموش کرده‌اند.

دنیل شرودر می‌گوید: «شمار رأی‌دهندگان این منطقه خیلی کم است و خیلی از ساکنان اینجا کمک‌هزینه دولتی می‌گیرند و برای همین سیاستمداران می‌دانند که چنین مناطقی منفعتی برایشان ندارد. نکته غم‌انگیز و بی‌انصافانه نظام سیاسی همین است، یعنی سیاستمدارن به‌جای آنکه ببینند کجا بیشترین نیاز را دارد و مدرسه و امکانات می‌خواهد، به این نگاه می‌کنند که کجا رأی بیشتری نصیبشان می‌شود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

میمنت حلی سه فرزند دارد. او مدتهاست از اداره خدمات اجتماعی برای پسرش کمک هزینه تحصیلی خواسته اما جوابی نگرفته و ۱۲ سالی می‌شود که منتظر است تا آپارتمان جادارتری به او بدهند. او حالا به کانون رو آورده است و می‌گوید: «این کانون شما را دلگرم نگاه می‌دارد، چون اینجا درخواستتان یا رد می‌شود یا قبول. یعنی به شما جواب می‌دهند. اما ادارات دولتی جوابی نمی‌دهند و فقط شما را سر می‌دوانند.»

شرودر می‌گوید در آلمان خیلی‌ها نمی‌دانند فقرا چه می‌کشند. تنها غذای شکم‌سیرکنی که خیلی از این بچه‌ها در طول روز می‌خورند ناهار همین کانون است. او می‌افزاید: «وظیفه ماست که حواسمان به کسانی که از باقی اجتماع عقب مانده‌اند باشد، تا همبستگی و صلح کشور حفظ شود. اما با نگرانی شاهدیم که اختلاف بین فقیر و غنی دارد روزبه‌روز بیشتر می‌شود.»

مسئله کودکان بی‌بضاعت فقط گهگاه به میان می‌آید و این رفتار، کسانی شرودر را مأیوس کرده است. او می‌گوید باید برای درازمدت چاره‌اندیشی کرد. پناهگاه خواستار مقرریِ حداقلی برای کودکان شده، پولی که نیمی از آن به خانواده‌ این بچه‌ها برسد و نیم دیگرش به مدرسه‌ آنها.

انجمن کانون (به آلمانی Die Arche) در ۱۹۹۵ به‌دست برنارد سیگلکوو، کشیش پروتستان با مأموریت مقابله با فقر کودکان در هلسدورف-برلین راه‌اندازی شد. این مؤسسه برای کودکان بی‌بضاعت در آلمان تسهیلات تحصیلی و تفریحی فراهم می‌کند و بودجه‌اش از مبالغ اهدایی تأمین می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات آلمان؛ چالش کاغذ‌بازی‌های اداری و شعار دولت الکترونیک

نامزدهای انتخابات آلمان؛ آنالنا بربوک، رقیبی سرسخت از حزب سبزها

نامزدهای انتخابات آلمان؛ اولاف شولتز، وزیر اقتصادی که «بازوکا» رو کرد