نامزدهای انتخابات آلمان؛ اولاف شولتز، وزیر اقتصادی که «بازوکا» رو کرد

نامزدهای انتخابات آلمان؛ اولاف شولتز، وزیر اقتصادی که «بازوکا» رو کرد
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«با محافظه‌کاران ائتلاف کردیم چون امکان دیگری برای تشکیل دولت در کار نبود. همه می‌دانند که این ائتلاف آسان نبوده و دولت فعلی پس از انتخابات بعدی دیگر امتداد پیدا نخواهد کرد.»

آگهی

اولاف شولتز اهل رفتن روی صحنه‌های بزرگ و خودنمایی نیست. وزیر دارایی آلمان و نامزد حزب سوسیال دموکرات کاریزمای چندانی ندارد.

شولتز با پیشنهاد کاهش مالیاتها در نشست جی‌۲۰ اعتباری بین‌المللی کسب کرده و در آلمان هم کوشیده کلمات خاص به‌کار ببرد. او اخیرا از «تکانه اقتصادی» صحبت کرده و طرح احیای اقتصادی دولت را به روکردنِ سلاح «بازوکا» در نبرد تشبیه کرد.

او در کارزار انتخاباتی‌اش مستقیما به رقیبان تاخت و از جمله گفت:‌ «حرف آنهایی را باور نکنید که می‌گویند بعد از همه‌گیری کرونا همه‌چیز دوباره عادی می‌شود. آنها اشتباه می‌کنند. اما حرف آنهایی را هم باور نکنید که خیال می‌کنند می‌توانند دنیای کاملا جدید و سبزی بسازند. آنها هم در اشتباه‌اند.»

این حقوقدان ۶۳ ساله که در هامبورگ بزرگ شده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ شهردار این شهر بود.

اما اولاف شولتز که عضو شاخهٔ محافظه‌کار سوسیال دموکرات‌هاست آسان تا اینجا نیامده. او در سال ۲۰۱۹ رقابت ریاست حزب را به کلارا گی‌ویتز باخت و ساسکیا اسکن و نوربرت والتربوریه‌ناس از شاخهٔ چپ‌گرای حزب به سمت همکاران رئیس حزب انتخاب شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شولتز همواره گفته که می‌خواهد حداقلِ دستمزد را در کشور افزایش دهد و آن را از ۹.۵ به ۱۲ یورو در ساعت برساند. اما انتقادهایی که از او شده عمدتا به‌سبب ماجرای ورشکستگی سرویس مالی وینرکارد بود. دفتر فدرال نظارت بر امور مالی که به وزارت دارایی تحت نظر شولتز گزارش می‌دهد سال گذشته نتوانست کسری مالی ۲ میلیارد یووریی این شرکت را به موقع تشخیص دهد.

شولتز در مصاحبه سال ۲۰۱۹ خود با یورونیوز گفت که ائتلاف با حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی چقدر دشوار بوده و افزود:‌ «ما ازآ‌ن‌رو با محافظه‌کاران ائتلاف کردیم که بعد از انتخابات امکان دیگری برای تشکیل دولت در کار نبود. همه می‌دانند که این ائتلاف آسان نبوده و همه می‌دانند که دولت فعلی پس از انتخابات بعدی دیگر امتداد پیدا نخواهد کرد.»

اما شولتز قطعا در کابینهٔ آنگلا مرکل شهرت و اعتبار کسب کرده است. او نامزدی از حوزهٔ انتخابی پوتسدام است که درواقع همان حوزهٔ انتخابی آنا لنا بائرباک به‌شمار می‌رود. بریتا ارنست همسر شولتز، در براندنبرگ وزیر آموزش ایالتی است. خانم ارنست قول داده است که اگر شوهرش صدراعظم آلمان بشود هم این پست را عوض نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدارت اعظم چه سمتی است، صدر اعظم چگونه انتخاب می‌شود و چه نقشی در سیاست آلمان دارد؟

انتخابات آلمان؛ نگاهی به مسئله کودکان بی‌بضاعت و شکاف اجتماعی رو به رشد

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟