اتحادیه اروپا از «تخلفات و محدودیت‌‌های شدید» در انتخابات روسیه اظهار تأسف و نگرانی کرد

انتخابات روسیه
انتخابات روسیه Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه برگزاری انتخابات پارلمانی در روسیه را که با پیروزی مجدد حزب حاکم همراه شده، محکوم کرد و آن را گواهی بر «پسرفت جدی در زمینه‌ آزادی‌های دموکراتیک» در این کشور خواند.

آگهی

اتحادیه اروپا در واکنش به برگزاری همزمان انتخابات سراسری پارلمانی، محلی و منطقه‌ای روسیه که به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شد، از سیاست انتخاباتی دولت مسکو و محدودیت‌های اعمال شده علیه منتقدان به شدت انتقاد کرد.

نماینده عالی شورای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای به نمایندگی از اتحادیه اروپا مراتب انتقاد و نگرانی اروپایی‌ها در این زمینه را مطرح کرده است. در این بیانیه که تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) منتشر شد، آمده است: «اتحادیه اروپا متأسف است که تصمیم روسیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید برای شمار اعضا و شکل هیأت بین‌المللی نظارت بر انتخابات متشکل از نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و دفتر نهادهای نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری، مانع از استقرار این هیأت شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این بیانیه ضمن یادآوری این که اتحادیه اروپا از طریق «گزارش منابع مستقل و معتبر» متوجه بروز «تخلفات جدی» در آخرین انتخابات روسیه شده است، همچنین نوشته شده است که در آستانه این انتخابات، «سرکوب سیاستمداران مخالف، نهادهای جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و روزنامه‌نگاران» افزایش یافته بود؛ امری که به گفته امضاکنندگان این بیانیه منجر به «محدود شدن انتخاب» برای رأی‌دهندگان روسی و توانایی آنها برای دریافت اطلاعات کامل و دقیق در مورد نامزدها شد.

اتحادیه اروپا همچنین با یادآوری مجدد «نگرانی عمیق» خود از اجرای پیوسته الگوی «تنگ کردن فضا بر مخالفان، جامعه مدنی و صداهای مستقل در سراسر روسیه» از رهبری روسیه خواسته است که روند این «تحولات منفی» را «برعکس» کند.

در بیانیه نوشته شده: «فدراسیون روسیه باید در زمینه حمایت از حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در چارچوب کاری سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای اروپا به تعهداتش پایبند باشد.»

اتحادیه اروپا الحاق «غیرقانونی» شبه جزیره کریمه و شهر سباستوپول به فدراسیون روسیه را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت و بنابراین «به اصطلاح» انتخابات برگزار شده در شبه جزیره کریمه «اشغالی» را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه نماینده عالی شورای اروپایی در این زمینه گفته شده است: «تصمیم فدراسیون روسیه برای مشارکت دادن ساکنین مناطق دونتسک و لوهانسک در انتخابات دوما، منطقه ای و محلی روسیه در حالی که این دو منطقه اوکراین تحت کنترل دولتی نیستند، مغایر با روح و اهداف توافق‌نامه‌های مینسک است. اتحادیه اروپا حمایت خود از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را دریغ نمی‌کند.»

واکنش بریتانیا

دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه برگزاری انتخابات پارلمانی در روسیه را که با پیروزی مجدد حزب حاکم همراه شده، محکوم کرد و آن را گواهی بر «پسرفت جدی در زمینه‌ آزادی‌های دموکراتیک» در این کشور خواند.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

وزارت امور خارجه بریتانیا در یک بیانیه مطبوعاتی که روز دوشنبه در همین زمینه منتشر کرد، ضمن ابراز «تأسف» از محدودیت‌های اعمال شده در این انتخابات گفته است: «اقدامات صورت گرفته از سوی مقامات روسیه برای به حاشیه راندن جامعه مدنی، ساکت کردن رسانه‌های مستقل و جلوگیری از مشارکت نامزدهای اصلی مخالف در انتخابات، باعث تضعیف حق اکثریت شده است.»

بریتانیا در همین بیانیه از سیاست روسیه در اعمال محدودیت بر کار هیأت ناظران بین‌المللی نیز ابراز تأسف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات روسیه؛ حزب حاکم پوتین ۳۲۴ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار می‌گیرد

پیشتازی حزب ولادیمیر پوتین در انتخابات پارلمانی روسیه براساس نتایج اولیه

آغاز انتخابات پارلمانی روسیه و ماجرای اپلیکیشن ناوالنی؛ حزب پوتین اکثریت مطلق را می‌خواهد