ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌ها به توافق رسیدند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بدو ورود به تهران
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بدو ورود به تهران Copyright مهدی مریزاد، خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه وال‌استریت ژورنال هفته گذشته به نقل از «چند منبع آگاه» گزارش کرده بود که ایران و آژانس برای از سرگیری فعالیت‌های نظارتی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

آگهی

همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، دو طرف بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی به توافق رسیدند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رافائل گروسی ضمن اعلام این مطلب گفت که به زودی یک هیات از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد آمد تا اقدامات فنی برای تعویض کارت‌های حافظه را انجام دهد. به گفته وی کارت‌های قدیمی در ایران «نگهداری و پلمب می‌شود» و کارت‌های جدید نیز در دوربین‌ها نصب خواهند شد.

رئیس جدید سازمان انرژی هسته‌ای ایران همچنین تاکید کرد که تهران در نشست آینده شورای حکام آژانس حضور خواهد یافت و در حاشیه این اجلاس گفتگوها ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت که رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای «در آینده نزدیک» برای ادامه مذاکرات دوباره به تهران سفر خواهد کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیمه شب شنبه وارد تهران شد.

این سفر به دعوت تهران تنها چند روز پیش از سی و پنجمین نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

در ماه‌های گذشته ایران با پایان اجرای داوطلبانه پروتکل‌های الحاق پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، دسترسی‌های نظارتی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داده است. همزمان آژانس در گزارشی به دبیرکل سازمان ملل از افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و تولید میله‌های سوخت فلزی در ایران خبر داده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال هفته گذشته به نقل از «چند منبع معتبر» گزارش کرده بود که ایران و آژانس برای از سرگیری فعالیت‌های نظارتی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. با این حال شبکه پرس‌تی‌وی ایران گفته بود که سفر آقای گروسی به تهران با محدودیت‌های اعمال شده از سوی ایران برای نظارت آژانس هیچ ارتباطی ندارد.

مذاکرات وین برای احیای برجام از پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شده است. در حالی که ایالات متحده پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که این گفت‌وگوها از اواسط ماه اوت از سر گرفته شود، ایران هنوز پیشنهادی برای حضور دوباره بر سر میز مذاکرات وین نداده است.

ابراهیم رئیسی از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری دو بار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت‌وگو کرده است. کشورهای اروپایی طرف برجام از ایران می‌خواهند تا به سرعت به تعهدات خود به این توافق باز گردد. با این حال ایران بر لغو کامل تحریم‌های دولت ترامپ، به‌عنوان مسئول عدم اجرای برجام تاکید می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران در تولید اورانیوم فلزی پیشرفت داشته است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد