دانشمندان به طور تصادفی در قطب شمال یک جزیره جدید کشف کردند

In this photo provided by Morten Rasch on Saturday, Aug. 28, 2021, a view of the newly discovered Island, off the coast of Greenland.
In this photo provided by Morten Rasch on Saturday, Aug. 28, 2021, a view of the newly discovered Island, off the coast of Greenland. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران می‌گویند که این جزیره کوچک احتمالا در نتیجه جابجایی یخ‌ها پدیدار شده است. وسعت آن حدود ۳۰ در ۶۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا حدود سه تا چهار متر است.

آگهی

پژوهشگران حوزۀ قطب شمال در دانمارک می‌گویند که به طور تصادفی جزیره‌ای را کشف کرده‌اند که به باور آنها شمالی‌ترین جزیره جهان است.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ که در ماه ژوئیه به یک سفر تحقیقی رفته بودند، در ابتدا تصور کردند که به جزیره اووداک (Oodaaq) رسیده‌اند؛ یعنی جزیره‌ای که در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف شده بود. اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد خشکی جدیدی که یافتند یک جزیره ناشناخته است.

مورتن راش، سرپرست اعزامی از گروه علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی دانشگاه روز جمعه گفت: «ابدا فکر می‌کردیم جزیره‌ای که روی آن ایستاده‌ایم اووداک است که تا آن زمان به عنوان شمالی‌ترین خشکی جهان به ثبت رسیده بود. اما وقتی عکس‌های جزیره و مختصات آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردم، تعدادی از شکارچیان جزیره شگفت زده شدند و گفتند که این نمی‌تواند درست باشد.»

اصطلاح «شکارچیان جزیره» برای ماجراجویانی به کار می‌رود که سرگرمی‌شان جستجوی جزایر ناشناخته است.

این جزیره که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، در ۷۸۰ متری شمال جزیره اووداک، در شمالی‌ترین نقطه گرینلند قرار دارد. این جزیره را می‌توان یکی از شمالی‌ترین خشکی‌های زمین دانست.

پژوهشگران می‌گویند که این جزیره کوچک احتمالا در نتیجه جابجایی یخ‌ها پدیدار شده است. وسعت آن حدود ۳۰ در ۶۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا حدود سه تا چهار متر است.

به گفته مورتن راش، این جزیره عمدتاً از تپه‌های کوچک لجن و سنگریزه تشکیل شده و احتمالا داشتن چنین بافتی، نتیجه یک طوفان بزرگ دریایی است که مواد را به تدریج از بستر دریا جدا کرده و کنار هم قرار داده تا زمانی که چنین جزیره‌ای شکل گرفته است.

محققان دانمارکی معتقدند که انتظار نمی‌رود این جزیره برای مدت طولانی وجود داشته باشد. به گفته آنها «هیچ‌کس نمی‌داند تا چه مدت خارج از آب باقی می‌ماند و ممکن است به محض وقوع یک طوفان قدرتمند ناپدید شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: شمالگان ۴ برابر سریعتر از دیگر مناطق زمین گرم می‌شود

هشدار سازمان جهانی هواشناسی: در سال ۲۰۲۰ دمای ۳۸ درجه در مدار قطب شمال ثبت شد

آیا «گفتار» انسان ریشه در «سوت زدن» دارد؟