مقاومت در دره پنجشیر؛ احمد مسعود ادعای توافق با طالبان را رد کرد

Panjshir
Panjshir Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نمی‌توانم خطای تاریخی کسانی را که تا هشت روز پیش در کابل بودند فراموش کنم. من از آنها درخواست سلاح کرده بودم و آنها درخواستم را رد کردند، اکنون این سلاح‌ها، توپخانه‌ها، هلی‌کوپترها و تانک‌های ساخت آمریکا در دست طالبان است.»

آگهی

احمد مسعود، از رهبران مخالف طالبان که با نیروهایش در دره پنجشیر واقع در شمال شرق کابل مستقر شده، می‌گوید که موضوع آتش‌بس با طالبان مطرح نیست.

پسر احمدشاه مسعود (یکی از چهره‌های شاخص مقاومت افغانستان که در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط نیروهای القاعده ترور شد) در جریان گفتگو با هفته‌نامه «پاری مچ» فرانسه که متن آن روز شنبه ۲۱ اوت، ۳۰ مرداد، منتشر شد، اعلام کرد: «بحث توقف جنگ وجود ندارد. مقاومت ما اینجا در پنجشیر تازه آغاز شده است.»

او شایعات تسلیم شدن جنگجویانش به نیروهای طالبان را «تبلیغاتی» و «اطلاعات غلط» خواند و در حالی که خود را «مرد صلح» توصیف می‌کرد گفت: «صحبت کردن یک چیز است؛ ما می‌توانیم صحبت کنیم؛ ما در همه جنگ‌ها صحبت می‌کنیم. اما تسلیم شدن چیز دیگری است و من تکرار می‌کنم نه برای من و نه فرماندهانم اصلا موضوع تسلیم شدن مطرح نیست.»

او افزود: «من هرگز یک صلح تحمیلی را که تنها دلیل آن ایجاد ثبات باشد نمی‌پذیرم. همچنین نمی‌توانم خطای تاریخی کسانی را که تا هشت روز پیش در کابل بودند فراموش کنم. من از آنها درخواست سلاح کرده بودم و آنها درخواستم را رد کردند، اکنون این سلاح‌ها، توپخانه‌ها، هلی‌کوپترها و تانک‌های ساخت آمریکا در دست طالبان است.»

اسلامگرایانی که کابل را در ۱۵ اوت به تصرف خود درآوردند، اکنون تقریباً کل کشور را به جز دره پنجشیر تحت کنترل خود دارند؛ یعنی جایی که یک جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود و امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری فراری این کشور شکل گرفته است.

گروه طالبان روز دوشنبه تأیید کرد که پنجشیر را محاصره کرده اما مذاکر با جبهه مقاومت را به نبرد ترجیح می‌دهد.

سخنگوی «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که احمد مسعود یکی از رهبران آن است نیز پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود این جنبش آماده مقاومت در برابر هرگونه تهاجم از سوی طالبان و همزمان، آماده مذاکره با آنها درباره تشکیل یک دولت فراگیر است.

پیش از این طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، یعنی پنج سالی که طالبان افغانستان را در کنترل داشتند، پنجشیر یکی از معدود سرزمین‌هایی بود که نیروهای طالبان هرگز نتوانستند به آنجا دست یابند.

ذبیح الله مجاهد: توافق صلح نزدیک است

سخنان احمد مسعود درباره مقاومت در حالی بیان شده که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده که جنگ از دید طالبان تمام شده است و درباره پنجشیر نیز «۸۰ درصد مطمئن هستیم که جنگی نخواهد بود».

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، او روز چهارشنبه در گفتگو «شمشاد نیوز» اعلام کرده است که طالبان در آینده نزدیک با نیروهای مقاومت در ولایت پنجشیر به «توافق صلح» می‌رسند.

ذبیح الله مجاهد در این مصاحبه گفت: «ما با مردم پنجشیر در تماس هستیم. ما با بزرگان، افراد بانفوذ و فرماندهان جهادی در حال مذاکره هستیم. به زودی با مذاکرات و بدون جنگ مشکل حل خواهد شد. من ۸۰ درصد اطمینان دارم که نیازی به جنگ نخواهد بود و بر اساس اطلاعات ما، به زودی توافق صلح حاصل می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای درخواست حمایت احمد مسعود از اسرائیل؛ جبهه مقاومت افغانستان: تکذیب می‌کنیم

«پاکسازی» در پنجشیر؛ طالبان به کشتن ۴۰ نفر از جنگجویان تحت امر احمد‌ مسعود اعتراف کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران حضور احمد مسعود در مشهد را تکذیب نکرد