«پاکسازی» در پنجشیر؛ طالبان به کشتن ۴۰ نفر از جنگجویان تحت امر احمد‌ مسعود اعتراف کرد

وفاداران احمد مسعود در دره پنجشیر، تابستان ۲۰۲۱
وفاداران احمد مسعود در دره پنجشیر، تابستان ۲۰۲۱ Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذبیح‌الله مجاهد ضمن تائید کشته‌شدن ۴۰ «شورشی» از جمله ۳ فرمانده ارشد جبهه مقاومت از عملیات در این دره مشهور با عنوان «عملیات پاکسازی» یاد کرده است. او در ادامه همچنین از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر خبر داده است. جبهه مقاومت افغانستان در واکنش به این ادعای طالبان، تعداد کشته‌های خود را ناچیز دانسته است.

آگهی

طالبان روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر تایید کرد که در جریان نبرد با چریک‌های جبهه مقاوت افغانستان در پنجشیر، دستکم ۴۰ جنگجوی تحت امر احمد مسعود را کشته است. دره پنجشیر به‌واسطه مقاومت افغان‌ها در برابر تجاوز نیروهای شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ و همچنین مقاومت در برابر طالبان در اولین دوره حکمرانی‌شان در دهه ۱۹۹۰ میلادی شهرت دارد.

نیروهای مقاوت تحت رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود از چند هفته پیش با نیروهای طالبان به‌شدت درگیر شده‌اند.  گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای طالبان با توسل به خشونت فزاینده و شکنجه، تیرباران و کشتار غیرنظامیان را در دستور کار قرار داده اند تا جایی که ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان هم در نشست اخیر شورای حقوق بشر نسبت به عواقب چنین رویه‌ای هشدار داد.

اکنون ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ضمن تائید کشته‌شدن ۴۰ «شورشی» از جمله ۳ فرمانده ارشد جبهه مقاومت از عملیات در این دره مشهور با عنوان «عملیات پاکسازی» یاد کرده است. او در ادامه همچنین از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر در این ارتباط خبر داده است. برخی منابع خبری تعداد فرماندهان جان‌باخته جبهه مقاوت را ۴ نفر ذکر کرده‌اند.

جبهه مقاومت افغانستان در واکنش به این ادعای طالبان، تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌ها را اغراق‌آمیز دانسته و تعداد کشته‌های خود را «ناچیز»عنوان کرده است.

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود که فرماندهی جبهه مقاومت را برعهده دارد در موقعیت‌های گوناگون حکمرانی طالبان را «نامشروع» دانسته و بر ادامه مقاومت در ۱۲ ولایت عمدتا شمالی افغانستان تاکید کرده است. افغانستان در مجموع ۳۴ ولایت دارد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقاومت در دره پنجشیر؛ احمد مسعود ادعای توافق با طالبان را رد کرد

احمد مسعود مردم افغانستان را به مقاومت در برابر طالبان فراخواند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد