اروپا در نشست گروه ۷: آمریکا تا هر زمان که نیاز هست امنیت فرودگاه کابل را تأمین کند

فرودگاه کابل
فرودگاه کابل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر کشورهای عضو گروه ۷ از طالبان خواستند تا امنیت را برای عبور آن دسته از شهروندان افغان که می‌خواهند بعد از مهلت ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند، تضمین کنند.

آگهی

اتحادیه اروپا از آمریکا خواست تا هر زمانی که نیاز هست امنیت فرودگاه کابل را تأمین کند.

رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست مجازی گروه ۷ روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور/سنبله) از ایالات متحده خواستند امنیت فرودگاه کابل را «تا هر زمان که نیاز هست» تأمین کند تا به این ترتیب عملیات خارج کردن شهروندان افغان و خانواده‌های آنها «تکمیل» شود.

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند عملیات خارج کردن و انتقال اتباع خود و همکاران افغان ‌آنها را تا پیش از ۳۱ اوت (۹ شهریور) به اتمام برساند، شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از «دوستان آمریکایی» خود خواسته‌اند تا ضمن تأمین امنیت فرودگاه کابل «دسترسی عادلانه و منصفانه» تمام افغان‌های واجد شرایط انتقال به این فرودگاه را تضمین کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر کشورهای عضو گروه ۷ از طالبان خواستند تا امنیت را برای عبور آن دسته از شهروندان افغان که می‌خواهند بعد از مهلت ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند، تضمین کنند.

این موضوع را بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه پس از پایان نشست مجازی گروه ۷ در تلویزیون اعلام کرد گفت که رهبران قدرت‌های عضو گروه هفت این هشدار را به عنوان «نخستین شرط» پس از روی کار آمدن طالبان خطاب به آنها اعلام کرده‌اند. وی گفت: «نخستین شرطی که ما به عنوان گروه ۷ قائل می‌گذاریم این است که آنها باید تا ۳۱ اوت و فراتر از آن عبور امن کسانی را که می‌خواهند از افغانستان بروند، تضمین کنند.»

ساعاتی پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل بروند اما افغان‌ها نه.

این در حالی است که شبکه‌های خبری فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکا اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تمدید مهلت تعیین شده پس از ۳۱ اوت نیست.

آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا اعضای گروه ۷ هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه؛ ۱۰ ماه حبس تعلیقی برای جوان افغان مظنون به ارتباط با طالبان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟