طالبان: تا زمانی که سربازان آمریکایی در افغانستان حضور دارند، دولتی تشکیل نمی‌شود

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان
سهیل شاهین، سخنگوی طالبان Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هشدار طالبان به آمریکا: خروج دیرتر از موعد از افغانستان پیامد خواهد داشت

آگهی

دو منبع نزدیک به شبه‌نظامیان طالبان به خبرگزاری فرانسه گفتند که تا زمان حضور «حتی یک سرباز آمریکایی» در افغانستان، هیچ دولتی در این کشور تشکیل نخواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان هم امروز دوشنبه ۲۳ اوت نسبت به پیامد‌های خروج دیرتر از موعد نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد.

آقای شاهین در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: «اگر آمریکا یا بریتانیا برای خروج نیروهایشان از افغانستان زمان بیشتری بخواهند، پاسخ منفی است.» او گفت که عواقب خارج نشدن نیروهای خارجی از افغانستان تا ۳۱ اوت بر عهده خود آنها است.

سخنگوی طالبان در ادامه با بیان اینکه ۳۱ اوت سال جاری برای این گروه «خط قرمز» است، گفت که اگر آمریکایی ها حضورشان را در افغانستان تمدید کنند، این به آن معنا است که آن‌ها «زمان اشغال افغانستان» را تمدید کرده‌اند.

او در ادامه با تأکید بر اینکه «اشغال افغانستان توسط آمریکایی ها و بریتانیایی ها» بدون عواقب نخواهد بود، گفت که این موضوع به بی اعتمادی میان طالبان و آن‌ها می‌انجامد.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار متحدانش راه را برای به تأخیر انداختن خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پس از ۳۱ اوت باز کرده بود.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هم امروز دوشنبه گفت که کشورش قصد دارد روز سه شنبه در اجلاس مجازی گروه ۷ که به افغانستان اختصاص داده شده است از آمریکا بخواهد تا زمان خروج نیروهایش را از افغانستان به تأخیر بی اندازد.

جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع بریتانیا پیشتر به شبکه خبری اسکای نیوز گفته بود که تصمیم برای تمدید حضور نیروهای آمریکایی در کابل تنها به عهده واشنگتن نیست و طالبان نیز باید در این باره نظر دهند.

از همین رو او از شروع گفتگو با طالبان برای تمدید مهلت حضور نیروهای خارجی در افغانستان خبر داده بود. معاون وزیر دفاع بریتانیا گفته بود که گروه طالبان برای نشان دادن حسن نیتشان برای همکاری با جامعه بین‌الملل می‌توانند با تمدید حضور نیروهای خارجی در افغانستان موافقت کنند وگرنه همه درها برای این موضوع بسته خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی مقام های آمریکایی گفته‌اند که ممکن است مهلت ۳۱ اوت برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کنند تا بتوانند همه پناهجویان افغان را پس از بررسی‌های قانونی و امنیتی در پایگاه‌های آمریکا، به این کشور منتقل کنند.

هزاران افغان در پی تسلط طالبان بر کابل در اواسط ماه اوت در تلاش هستند تا این کشور را ترک کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارامترهای تاثیر گذار بر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به حاکمیت طالبان

بایدن: قلبمان شکسته است اما تغییری در برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در کار نیست

پافشاری بایدن بر موعد خروج از افغانستان چه پیامدهایی برای افغان‌ها خواهد داشت؟