دولت ونزوئلا و مخالفان تفاهم همکاری امضا کردند

امضای تفاهم همکاری میان مخالفان و دولت ونزوئلا در مکزیکوسیتی
امضای تفاهم همکاری میان مخالفان و دولت ونزوئلا در مکزیکوسیتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرفین می‌گویند این تفاهم نقشه راهی خواهد بود تا بر اساس آن مسیر گفتگوها برای حل و فصل اختلافات فی‌مابین پی گرفته شود.

آگهی

نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان در مکزیکوسیتی بر سر غلبه بر بحران سیاسی و اقتصادی این کشور با یکدیگر به توافق رسیدند و تفاهم‌نامه‌ای را هم در این خصوص امضا کردند.

این گفتگوها که برخلاف ادوار پیشین با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان از جمله، روسیه، بولیوی، نروژ و هلند برگزار شد، قصد دارد با تشکیل اجماعی ملی، راه را برای حل و فصل بحران‌های اقتصادی و سیاسی این کشور فراهم سازد.

در این مذاکرات دو طرف با امضای تفاهم‌نامه‌ای در موزه مردم‌شناسی پایتخت مکزیک بر سر نقشه‌راهی که روند گفتگوها را هدایت می‌کند به نتیجه رسیدند. نروژ نقش مهمی در میانجیگری و تشکیل این روند مذاکراتی ایفا کرده است.

بر اساس سند امضا شده میان طرفین دستور کار مذاکراتی به موضوعاتی چون تضمین حقوق سیاسی برای تمام شهروندان ونزوئلایی، تعیین جدول زمانی برای برگزاری انتخابات، لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ونزوئلا و همچنین احیای حقوق گروه‌های مختلف سیاسی در این کشور پرداخته شده است.

نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا برای پیشرفت مذاکرات خواستار لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مقام‌ها و نهادهای این کشور شده است. کاراکاس می‌گوید تحریم‌ها عامل اصلی مشکلات اقتصادی این کشور است.

ائتلاف مخالفان هم خواستار اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه از جمله واکسن کرونا به ونزوئلا شده‌اند. این گروه همچنین می‌گویند زندانیان سیاسی باید از حبس آزاد شوند و در عین حال از دولت مادورو خواسته‌اند که تضمین دهد که گروه‌های مخالف اجازه شرکت در انتخابات ماه نوامبر را پیدا خواهند کرد.

خورخه رودریگز، رئيس پارلمان ونزوئلا که به نمایندگی از دولت این کشور در این گفتگوها حضور دارد در این خصوص می‌گوید: «ما می‌دانیم که در مورد چه موضوعاتی توافق نداریم. در حال حاضر وظیفه ما یافتن نقاط اشتراک است که بتواند آینده‌ای مناسب و شاد برای مردم ونزوئلا تضمین کند.»

از سوی دیگر جرالدو بلیده، سرپرست هیئت اعزامی مخالفان دولت در خصوص روند گفتگوها و امضای تفاهم‌نامه گفت: «ما امروز مرحله دوم یک فرآیند مذاکراتی را آغاز می‌کنیم که می‌دانیم بسیار پیچیده است و حتما هم همراه با لحظات سخت و دشواری خواهد بود.»

آقای بلیده در ادامه افزود: «بین این دو پیاده‌رو که هر دو طرف روایتی کاملا متضاد از آن دارند، خیابانی وجود دارد که در آن شهروندانی پر از رنج و سرشار از ناامیدی زندگی می‌کنند. شهروندانی که امیدشان به نتیجه بخش بودن این فرآیند مذاکراتی است و ما متعهدیم که تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن این گفتگوها به کار بندیم.»

بازگشت به میز مذاکره نشان دهنده تحولی بزرگ برای مخالفانی است که در گذشته مادورو را متهم می‌کردند که از گفتگو برای خرید زمان و کاهش فشار بین‌المللی استفاده می‌کند. پس از تشدید تحریم‌های ایالات متحده، دولت ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ گفتگوهایی که در باربادوس و نروژ انجام می‌شد را ترک کرد.

جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا از زمان حضور در کاخ سفید تحریم‌ها علیه بخش‌های مالی و نفتی ونزوئلا را لغو نکرده است. ضمن اینکه او همچنان به حمایت آمریکا از خوان گوایدو، رهبر مخالفان این کشور که از ژانویه ۲۰۱۹ خود را به عنوان رئیس موقت این کشور معرفی کرده، ادامه داده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص آخرین وضعیت ونزوئلا و همچنین گفتگوهایی که میان دولت و مخالفان برگزار می‌شود گفت: «ما مایلیم سیاست‌های تحریمی خود را بر اساس پیشرفت‌های قابل ملاحظه در مذاکرات مرور و بررسی کنیم. این موضوعی است که به مرور زمان قابل ارزیابی و بررسی است.»

بحران ونزوئلا به مهاجرت گسترده بسیاری از شهروندان این کشور انجامیده است. تخمین زده می‌شود کسانی که از ونزوئلا خارج از کشور مهاجرت می‌کنند تا سال ۲۰۲۲ به ۷ میلیون نفر خواهد رسید. عددی که بالاترین میزان در جهان است و حتی از جمعیت پناهندگان و مهاجران سوری نیز بیشتر خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک فرمانده نظامی ونزوئلا به درخواست ایالات متحده در اسپانیا دستگیر شد

پارلمان ونزوئلا به اخراج سفیر اتحادیه اروپا از این کشور رای داد

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند