بدافزار پگاسوس؛ عفو بین‌الملل خواستار تعلیق موقت استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری شد

وب‌سایت شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او روی یک گوشی موبایل
وب‌سایت شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او روی یک گوشی موبایل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هدف از این درخواست ایجاد یک چارچوب قانونی برای اعمال کنترل‌هایی بر استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری است که به اعتقاد عفو بین‌الملل حریم خصوصی و حقوق شهروندانِ جهان را با تهدیدهای جدی روبرو کرده است.

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه خواستار توقف فعالیت‌های مرتبط با نظارت سایبری تا زمان تعیین یک چارچوب قانونی برای استفاده از این نوع فن‌آوری نوین شد.

هدف از این درخواست ایجاد یک چارچوب قانونی برای اعمال کنترل‌هایی بر استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری است که به اعتقاد عفو بین‌الملل حریم خصوصی و حقوق شهروندانِ جهان را با تهدیدهای جدی روبرو کرده است.

این سازمان حقوق بشری که در تحقیقات گسترده یک کنسرسیوم رسانه‌‌ای با هدف افشای ماهیت بدافزار جاسوسی پگاسوس مشارکت جدی داشته همچنین خواستار آن شده است که مقررات و کنترل‌های قانونی دربخش نظارت سایبری بیش از پیش تقویت شود.

در بیانیه عفو بین‌الملل بر این نکته تاکید شده است که افشاگری‌های انجام شده در خصوص بدافزار جاسوسی پگاسوس «بحران نقض حقوق انسان‌ها در سطح جهان» را آشکار می‌کند.

در این بیانیه همچنین خواسته شده است که فروش و استفاده از فن آوری‌های مرتبط با نظارت سایبری تا زمان اجرایی شدن یک چارچوب نظارتی قانونی به حالی تعلیق درآید.

این بیانیه در ادامه نسبت به آنچه «اثرات مخرب نظارت غیرمجاز سایبری بر حقوق بشر در همه جای دنیا» خوانده شده، هشدار داده است.

آنی‌یِس کالامار، دبیر کل عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده که افشاگری‌های اخیر در خصوص کارکرد بدافزار جاسوسی پگاسوس به وضوح خطرات و آسیب‌های بالقوه‌ای را که افراد پس از هدف واقع شدنِ غیرقانونی در معرض آن قرار می‌گیرند آشکار کرده است.

عفو بین‌الملل از شرکت اسرائیلی طراح و سازنده بدافزار جاسوسی پگاسوس موسوم به گروه «ان‌اس‌او» به عنوان تنها یکی از بازیگران این عرصه نام برده؛ عرصه ای که به اعتقاد این سازمان حقوق بشری به جهت فعالیت طولانی مدت و به دور از نظارت‌های قانونی، بسیار خطرناک قلمداد می‌شود.

شرکت «ان‌اس‌او» توسعه دهنده و عرضه‌کننده تجاری این بدافزار در جهان بارها به همدستی با رژیم‌های استبدادی متهم شده است.

این شرکت اسرائیلی اما مدعی است که نرم‌افزار توسعه یافته توسط متخصصان این گروه جز با هدف به دست آوردن اطلاعات از «شبکه‌های جنایتکار و یا تروریستی» طراحی و ساخته نشده است.

در بیانیه عفو بین الملل به صراحت خواسته شده که با وضع یک مهلت قانونی جهت تعیین چارچوب‌های لازم و سازگار با اصل حقوق بشر هرگونه فعالیت در زمینه صادرات، فروش،‌ انتقال و استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآید.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در بیانیه خود تاکید می‌کند: «اگر رهبران جهان از این طریق (بدافزارها و نظارت‌های سایبری) هدف قرار گرفته‌اند، ‌این بدان معنی است که حقوق کلیه افراد، بویژه فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران،‌ وکلا و حقوقدانان بیش از پیش در معض تهدید و خطر است.»

بدافزاد پگاسوس با ورود به تلفن‌های هوشمند امکان دسترسی به پیام‌ها، عکس‌ها، فهرست تماس‌ها و شنود مکالمات را برای هکرها فراهم می‌کند و از طریق آن حتی می‌توان میکرفن گوشی‌های هوشمند را از راه دور فعال کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در لهستان؛ ورشو: دراختیار نداشتن این ابزار بد است

حمله «هکر‌های ایرانی» به اهداف دولتی در اسرائيل با بهره بردن از یک نقص رایانه‌ای

ایالات متحده آمریکا شرکت اسرائیلی سازنده نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس را تحریم کرد