بدافزار پگاسوس؛ عربستان سعودی اتهامات جاسوسی را رد کرد

عربستان اتهام جاسوسی با بدافزار پگاسوس را رد کرد
عربستان اتهام جاسوسی با بدافزار پگاسوس را رد کرد Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دادگستری آمریکا به تازگی دو کارمند سابق شرکت توییتر را به جاسوسی برای دولت عربستان متهم کرده بود.

آگهی

عربستان سعودی اتهاماتی را که اخیرا در پی انتشار نتایج تحقیقاتِ مرتبط با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس متوجه این کشور شده، قاطعانه رد کرد.

نتایج تکان دهنده این تحقیقات نشان می‌دهد که برخی کشورها از بدافزار اسرائیلی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بهره برده‌اند.

ریاض اما در واکنش به این ادعا که گمانه‌زنی در خصوص آن با توجه به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان بیش از پیش تقویت شده، تاکید دارد که این اتهامات بی اساس و دروغین است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی چهارشنبه شب با انتشار گزارشی بدون اشاره به نام بدافزار اسرائیلی به نقل از یک مقام دولتی در این کشور ادعاهای مطرح شده در مطبوعات و رسانه‌ها مبنی بر اینکه نهادی در دربار از نرم‌افزاری خاص برای کنترل مکالمات و ارتباطات افراد استفاده کرده را رد کرد.

به گفته این منبع که خبرگزاری رسمی عربستان نامی از وی نبرده «این ادعاها دروغ و بی اساس است» و ریاض «این نوع اعمال را تایید نمی‌کند».

بر اساس نتایج تحقیقی که هفته گذشته از سوی کنسرسیومِ ۱۷ رسانه بین‌المللی از جمله روزنامه‌های لوموند فرانسه، گاردین بریتانیا و واشنگتن پستِ ایالات متحده آمریکا منتشر شد، عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که از بدافزار جاسوسی پگاسوس برای نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران، سیاستمداران زن و مرد، فعالان حقوق بشر و یا روسای برخی شرکت‌ها و موسسات بزرگ استفاده کرده است.

شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» توسعه دهنده و عرضه‌کننده تجاری این بدافزار در جهان معرفی شده است. این بدافزار به محض ورود به تلفن‌های هوشمند می‌تواند پیام‌ها، عکس‌‌ها، فهرست تماس‌ها و کلیه محتویات وسیله ارتباطی صاحب آنرا بازیابی و حتی تماس‌های تلفنی را نیز شنود کند.

اما شرکت «ان‌اس‌او» که بارها به همدستی با رژیم‌های استبدادی متهم شده مدعی است که نرم‌افزار توسعه یافته توسط متخصصان این شرکت جز با هدف به دست آوردن اطلاعات از «شبکه‌های جنایتکار و یا تروریستی» طراحی و ساخته نشده است.

فرانس‌پرس در گزارشی با انعکاس واکنش عربستان به ادعاهای مطرح در خصوص استفاده این کشور از بدافزار پگاسوس آورده است که مقامات ریاض به خصوص پس از رسمیت یافتن ولیعهدی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ بی امان مخالفان و فعالان حقوق بشر در این کشور را سرکوب می‌کنند.

حکومت پادشاهی عربستان سعودی همچنین بارها به دنبال کردن مخالفان در شبکه‌های اجتماعی و یا حتی نفوذ در میان کاربران شبکه اجتماعی توییتر از طریق سربازان سایبری متهم شده است.

گفتی است که وزارت دادگستری آمریکا به تازگی دو کارمند سابق شرکت توییتر را به جاسوسی برای دولت عربستان متهم کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از شکنجه در زندانی در عربستان ابراز نگرانی کرد

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

سرمربی الهلال پس از ثبت رکورد ۲۸ پیروزی متوالی: هنوز وقت جشن گرفتن نیست