گزارشگران بدون مرز از اسرائیل خواست صدور بدافزار پگاسوس را متوقف کند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان گزارشگران بدون مرز امروز چهارشنبه از اسرائیل خواست صدور بدافزار پگاسوس را متوقف کند.

آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز امروز چهارشنبه از اسرائیل خواست صدور بدافزار پگاسوس را متوقف کند.

این درخواست گزارشگران بدون مرز از اسرائیل پس از آن مطرح شده است که چندین سازمان رسانه‌ای خبردادند که ده‌ها روزنامه‌نگاران در سراسر جهان و بیش از ده رئیس دولت هدف بدافزاری واقع شده‌اند که شرکت اسرائیلی «ان اس او» به کشورهای مختلف فروخته است.

کریستوف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای از نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل خواست تا زمان ایجاد «یک چارچوب نظارتی محافظت کننده»، از صدور فناوری جاسوسی توسط شرکت «ان اس او» جلوگیری کند.

بر اساس گزارش سازمان های رسانه ای، شماره تلفن ۵۰ هزار نفر از طریق مشتریان این شرکت اسرائیلی کنترل می‌شده است. در این فهرست نام ۱۴ رئیس دولت از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و محمد ششم پادشاه مراکش دیده شده است.

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان غیر انتفاعی «مطالب ممنوعه» هم به لیستی دست یافته است که نشان می‌دهد کشورهایی مانند بحرین، هند، مکزیک، مراکش، رواندا و عربستان سعودی مشتریان این شرکت هستند.

شرکت «ان اس او» که با ۴۵ کشور قرارداد دارد برای انجام معاملات باید نظر موافق وزارت دفاع اسرائیل را جلب کند.

بر اساس گزارش منتشر شده، بدافزار پگاسوس تلفن‌ها را آلوده کرده و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به پیام‌ها، عکس‌ها، ایمیل‌ها و داده‌های مکانی افراد دسترسی پیدا کنند. همچنین از طریق این بدافزار جاسوسی می‌توان میکروفون‌ها و دوربین‌های تلفن‌های همراه را فعال کرد.

از همین رو کریستوف دولوار گفت: «دادن این امکان به دولت‌ها تا با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در عمل بر صدها روزنامه‌نگار و منابع خبری آنها در سراسر نظارت داشته باشند، یك مشكل مهم دموكراتيك است.»

شاليف هوليو، مدیرعامل ۳۹ ساله در گفتگو با یک شبکه رادیویی اسرائیل اعلام کرد که شرکت تحت امر او در فعالیت‌های گسترده جاسوسی نقشی نداشته است. او گفت که این شرکت هیچ ارتباطی با فهرست هزاران شماره تلفن ندارد.

شرکت اسرائیلی «ان اس او» ۸۵۰ کارمند دارد.

سازمان گزارشگران بدون همچنین روز سه شنبه بابت جاسوسی از خبرنگاران با استفاده از بدافزار پگاسوس شکایت نامه ای را در دادگستری فرانسه ثبت کرد.

نفتالی بنت: علاقه جهان به تکنولوژی های اسرائیل زیاد است

با این حال نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه با تبلیغ قدرت فناوری کشورش گفت از هر ۱۰۰ دلاری که در جهان برای دفاع سایبری سرمایه‌گذاری شده، ۴۱ دلار آن در شرکت‌های دفاع سایبری اسرائیلی بوده است.

او گفت: «ما به عنوان یک دولت و به عنوان یک ملت باید از خود دفاع کنیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای بنت با بیان اینکه «ده ها کشور» برای به دست آوردن نرم افزارهای اسرائیلی قراردادهایی را با کشورش امضا کرده‌اند، گفت که علاقه جهان به تکنولوژی های اسرائیلی زیاد است.

در هر حال بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل روز سه شنبه گفت كه کشورش در حال بررسی موضوع جاسوسی توسط بدافزار پگاسوس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپل سیستم‌عامل خود را برای مقابله با بدافزار جاسوسی پگاسوس به روز کرد

دیده‌بان حقوق بشر شبه‌نظامیان فلسطینی نوار غزه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت