ده‌ها هزار فرانسوی در اعتراض به اجباری شدن ارائه «گذرنامه سلامت» تظاهرات کردند

تظاهرات در فرانسه علیه واکسیناسیون اجباری
تظاهرات در فرانسه علیه واکسیناسیون اجباری Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تظاهرات روز شنبه نسبت به هفته گذشته با استقبال بیشتری از سوی معترضان به طرح الزامی کردن واکسیناسیون همراه بود و در پایتخت نیز به درگیری‌های پراکنده با ماموران پلیس همراه شد.

آگهی

هزاران شهروند فرانسوی برای دومین هفته متوالی در اعتراض به تدابیر قانونی دولت جهت همگانی کردن واکسیناسیون کرونا در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان که شمار آنها از سوی وزارت کشور ۱۶۱ هزار اعلام شده الزام قانونی داشتن گذرنامه سلامت برای استفاده از خدمات عمومی و بهره‌ بردن از امکانات تفریحی و فرهنگی را تبعیض آمیز و مخل آزادی‌های فردی می‌دانند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش در سخنانی با هدف هشدار نسبت به موج تازه همه‌گیری در پی گسترش سویه دلتا، دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل شرایط موجود صادر کرد که در آن به نوعی الزام به واکسینه شدن برای برخوداری از خدمات تفریحی و رفاهی در طول تعطیلات تابستان گنجانده شده بود.

بر اساس این دستورالعمل واکسینه شدن کارکنان بهداشت و کادر درمانی الزامی است و شهروندان نیز برای استفاده از بسیاری از خدمات عمومی به خصوص ورود به مکان‌های فرهنگی و تفریحی، مراکز بزرگ تجاری و رستوران‌ها ملزم به ارائه گواهینامه واکسیناسیون کووید یا تست منفی کرونا خواهند بود.

دولت برای ترغیب بیشتر شهروندان به انجام واکسیناسیون همچنین تست کرونا را برای افراد غیرواکسینه غیررایگان کرده است.

Rafael Yaghobzadeh/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
معترضان به قانون «گذرنامه سلامت» در پاریسRafael Yaghobzadeh/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

تظاهرات روز شنبه نسبت به هفته گذشته با استقبال بیشتری از سوی معترضان به طرح الزامی کردن واکسیناسیون همراه بود و در پایتخت نیز به درگیری‌های پراکنده با ماموران پلیس و نیروهای انتظامی همراه شد.

به گزارش رسانه‌های محلی حدود دویست تن از معترضان عصر روز شنبه در جریان این تظاهرات در خیابان شانزه‌لیزه با نیروهای انتظامی درگیر شدند.

ماموران پلیس فرانسه برای متفرق کردن بخشی از تظاهرکنندگان در پایتخت که شمار آنها بیش از یازده هزار نفر عنوان شده مجبور به استفاده از ماشین‌های آب پاش و پرتاپ گاز اشک‌آور شدند.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه با انتشار توئیتی از دستگیری ۹ نفر در پاریس خبر داد و «رفتار خشونت‌آمیز» برخی از تظاهرکنندگان در قبال نیروهای پلیس، ژاندارمری و نمایندگان رسانه‌ها را محکوم کرد.

فرانس‌پرس در گزارشی اعلام کرد که در جریان تظاهرات مخالفان «گذرنامه سلامت» در شهر مارسی دو خبرنگار شبکه دو تلویزیون فرانسه توسط تعدادی از معترضی مورد توهین و بدرفتاری قرار گرفتند.

شمار شرکت کنندگان در تظاهرات روز شنبه در سه شهر جنوبی مارسی، نیس و مون‌پلیه پانزده هزار نفر عنوان شده بود.

تظاهرکنندگان با انگیزه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت اما هدفی مشترک که همانا مخالفت با الزامی کردن واکسیناسیون برای استفاده از خدمات رفاهی و فرهنگی است در این تظاهرات شرکت کرده بودند و اغلب شعار آزادی و نفی تبعیض سر‌می‌دادند.

تظاهرات ده‌ها هزار نفری علیه «گذرنامه سلامت» در حالی دومین هفته خود را در فرانسه پشت سر گذاشت که طبق آخرین نظرسنجی‌ها از هر ۱۰ شهروند این کشور هفت نفر با تدابیر قانونی تازه دولت برای پیشگیری از گسترش همه‌گیری بیماری کووید۱۹ موافق هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تایید نهایی لایحه جنجالی «گذرنامه سلامت» توسط شورای قانون اساسی فرانسه

لایحه اجباری شدن «گذرنامه سلامت» با وجود مخالفت‌های فراوان در فرانسه تصویب شد

تجمع مخالفان واکسن کووید-۱۹ در مقابل پارلمان بریتانیا